لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۱

رهنمود ملی رژیم غذایی برای افغان‌ها ساخته شد


رهنمود ملی رژیم غذایی برای افغان‌ها در حالی آماده شده است که مشکلات تغذی میزان مرگ و میر را در این کشور افزایش داده و برای مردم چالش‌های زیاد صحی را به میان آورده است.
به اساس معلومات وزارت صحت عامه افغانستان، سوء تغذی در نتیجه سیستم غذایی نامناسب به میان میاید که تقریباً ده درصد کودکان افغان به آن مصاب می‌باشند.
فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه روز یکشنبه در مراسم آغاز روند رهنمود ملی رژیم غذایی برای افغان‌ها گفت، این رهنمود ملی با در نظر داشت نیاز ها و امکانات مردم افغانستان آماده شده است.
وی گفت:
" این رهنمود به اساس ساینس و علم ساخته شده تجارب کشور های منطقه در نظر گرفته شده و ضروریات موجودیت امکانات مادی و معنوی افغانستان در نظر گرفته شده است."
آقای فیروز همچنان گفت، بسیاری افراد بخاطر عدم رعایت رژیم غذایی مناسب به بیماری های قلبی، دیابت یا شکر، چاقی یا وزن زیاد و فشار خون مصاب می‌شوند.
رهنمود ملی غذایی برای افغان‌ها از سوی وزارت های صحت عامه، زراعت، آبیاری و مالداری، معارف و به کمک مالی سازمان خوراکه و زراعت ملل متحد آماده شده است.
در رهنمود رژیم غذایی برای افغانها غذاهای پروتین دار، سبزی، حبوبات، انواع میوه ها، لبنیات و غذاهای مفید گنجانیده شده و گفته شده که باید چه مقدار خورده شود.
اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف که در این نشست حضور داشت گفت، عملی شدن این رهنمود در مکاتب روی روند آموزش متعلمین تأثیر مثبت بجا می‌گذارد.
از سوی هم تومیو شیپیری مسئول سازمان خوراکه و زراعت ملل متحد برای افغانستان می‌گوید، عملی شدن رهنمود ملی رژیم غذایی برای افغان‌ها میزان سوء تغذی را در این کشور کاهش می‌دهد.
وی گفت:
" من باور دارم تطبیق و نشر این رهنمود باعث بهبود آموزش تغذی و صحت نزد مردم افغانستان خواهد گردید و به این ترتیب که بهبود در آموزش و بهتر شدن تغذی می‌تواند سوء تغذی را کاهش دهد."
وی همچنان گفت، سوء تغذی سبب یک بر سوم مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در جهان است.
به اساس معلومات وزارت زراعت و مالداری، در حال حاضر ۳۰ درصد مردم در افغانستان مصئونیت غذایی نداشته و به همین تعداد دیگر زیر خط فقر زنده‌گی می‌کنند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG