لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۴

فورم دارایی های برخی مقامات دولتی در جریان هفته جاری نشر می‌شود


سید حسین فخری رئیس اداره عالی مبارزه با فساد اداری
سید حسین فخری رئیس اداره عالی مبارزه با فساد اداری

اداره عالی مبارزه با فساد اداری می‌گوید تا حال دارایی ۳۳ مقام عالی رتبه دولتی به شمول اعضای کابینه از سوی این اداره به ثبت رسیده و روند نشر آن به گونه نورمال از طریق روزنامه دولتی انیس ادامه دارد.

سید حسین فخری رئیس این اداره روز یکشنبه در صحبت با رادیوآزادی گفت، تصمیم دارند در جریان همین هفته فورم دارایی برخی از مقامات عالی رتبه به شمول نماینده فوق العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومت داری خوب را منتشر کنند.

وی گفت:

"ما در این هفته پلان داریم تا فورمه های دارایی آقای احمد ضیا مسعود، رئیس ستره محکمه، وزرای محترم خارجه و داخله را در جریده ملی انیس نشر کنیم."

به تازه‌گی فورم دارایی عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه از طریق روزنامه دولتی انیس منتشر گردیده و در آن در مورد امتیازات، مصارف و دارایی های رئیس اجرائیه معلومات ارایه گردیده است.

اداره عالی مبارزه با فساد اداری می‌گوید، پیش از این فورم دارایی های رئیس جمهور و معاون دوم وی را نیز منتشر کرده‌اند.

اما رئیس این اداره می‌گوید که تا حال برخی از مقامات بلند پایه دولتی به شمول عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری، معاونین ریاست اجرائیه، رئیس شورای امنیت ملی، رئیس ارگان های محلی و رئیس اداره امور تا حال فورم دارایی های شان را ثبت این اداره نکرده‌اند.

هر چند روند ثبت دارایی مقامات دولتی در زمان حکومت حامد کرزی نیز ادامه داشت، اما مسئولان اداره مبارزه با فساد اداری ابراز نگرانی می‌کنند که شماری از مقامات به شمول وزرا در حکومت قبلی نیز دارایی های شان را ثبت نکردند.

در این حال برخی از کارشناسان موجودیت یک سند تقنینی را برای ثبت دارایی کارمندان دولتی مهم خوانده و تأکید می‌کنند که ثبت دارایی های مقامات و کارمندان دولت باید به اساس یک سند قانونی صورت گیرد.

از سوی هم گل رحمن قاضی استاد پوهنتون کابل و رئیس پیشین کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی در این مورد می‌گوید:

"به اساس نبود یک سند تقنینی که در حد یک مقرره یا قانون باشد این اداره تا حال نتوانسته که دارایی های کارکنان دولت را هم از عالی رتبه و هم از پائین رتبه را ثبت کند، فعلاً کمبود را که می بینم نبود یک سند تقنینی دارایی ضمانت اجرایی است که به اساس آن هرکس مکلف باشد دارایی های خود را ثبت کند."

این در حالیست که رئیس اداره عالی مبارزه با فساد اداری می‌گوید، فورم های را که برای ثبت دارایی والیان در ولایات فرستاده‌اند نیز تا حال دوباره به این اداره فرستاده نشده است.

هر چند مشخص نیست که آیا این فورم های توزیع شده از سوی اداره عالی مبارزه با فساد اداری به صورت درست خانه پری می‌شود یا نه، اما مسوولان اداره عالی مبارزه با فساد اداری می‌گویند، بخاطر شفافیت و دریافت معلومات بیشتر این پروسه از مردم و شاروالی ها خواسته اند تا در مورد داشته های مقامات و کارمندان دولتی با این اداره همکاری نمایند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG