لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۰

افغانستان از ناحیه بروز گازات مضر کشورهای جهان متضرر می‌شود


عبدالولی مدقق معین پالیسی اداره ملی محیط زیست
عبدالولی مدقق معین پالیسی اداره ملی محیط زیست

بارش های بیجا، بروز سیلاب ها، سکتور آب، زراعت، جنگلات و تضعیف بیولوژیکی در افغانستان مواردی اند که با بروز گازات مضره کشورهای جهان متضرر می شوند و این مسأله اداره ملی محیط زیست را نگران ساخته است.

مسوولان این اداره روز سه شنبه طی نشستی در کابل گفتند که در کنفرانس تغییر اقلیم در پاریس از جامعه جهانی خواستار افزایش سهم افغانستان در زمینه حفاظت از محیط زیست خواهند شد.

عبدالولی مدقق معین پالیسی این اداره می گوید، چون افغانستان از ناحیه گازات گلخانه یی آسیب پذیرتر است، پس باید کمک های مالی و تخنیکی بیشتر جهت سازگاری و کاهش دهی تولید گازات مضره با این کشور انجام شود.

وی گفت:

" ما در سه بخش، تکنالوژی، تجربه و علم و کمک ها مالی در حدود هفده میلیارد دالر را تا سال ۲۰۳۰ پیشنهاد کرده ایم که اگر جامعه جهانی این کمک ها را با ما بکند ما می توانیم در روند طبیعی انتشارات که بسیار کم است در افغانستان کاهش بی آوریم."

این اظهارات در حالی مطرح می شود که در حال حاضر به دلیل گرمایش زمین بیشتر از یکصد و پنجاه کشور جهان به شمول افغانستان در پاریس گردهم آمده اند و روی تغییر اقلیم خواهان رسیدن به یک توافق اند.

رئیس جمهور اشرف غنی که در این نشست حضور دارد در سخنان اش گفته است که توجه بیشتر به خاطر تشویق خلاقیت در ساختار زیربناها می‌تواند منجر به صرفه جویی و کاهش گاز های گلخانه یی شود.

گازات گلخانه یی، کاربن دای اکساید، بخارات آب، نایترس اوکساید، میتان و کلورو فلورو کابن ها اکثراً در کشورهای صنعتی تولید میشود که افغانستان کمتر از نیم درصد تولید کننده این گازات است.

گزارش های نشر شده به نقل از وزارت صحت عامه می رساند که در افغانستان سالانه نزدیک به سه هزار تن به دلیل تکلیف نفس تنگی جان می دهند که عامل آنرا گازات مضره محیط زیست خوانده اند.

اداره محیط زیست با داشتن تردید در این رقم می گوید که برای کاهش تولیدات گازات مضره در افغانستان تلاش های زیادی از سوی این اداره صورت گرفته است اما مردم برای امرار حیاط شان نیاز به سوزاندن چوب و ذغال سنگ دارند.

در این حال کارشناسان محیط زیست با استقبال از پیشنهادات این اداره می گویند که به ارتقاء ظرفیت ها در این اداره نیاز مبرم است.

محمد کاظم همایون یکتن از این کارشناسان در مورد به رادیو آزادی گفت:

"طرح پیشنهادی را که اداره ملی حفاظت از محیط زیست پیشکش کرده کارشناسانه و بجا است، به باور من ما باید بیشتر کوشش نمایم تا در چهار سال که زمان داریم تا 2020 ظرفیت اداره ملی حفاظت از محیط زیست به اندازه بلند برود و بستر برای شفافیت تمام و برخورد تخصصی با این مسأله ایجاد شود و به دهاقین ما باید بیمه زراعتی داده شود تا حد اقل بقای شان را در روستاها حفظ کنند."

این کارشناسان می گویند، در صورتیکه کشت دهاقین به دلیل تغییر اقلیم آسیب پذیر شود، آنان یا به شهر روی می آورند و یا هم به کشورهای همسایه مهاجر می شوند که این برای امنیت کشور صدمه وارد می کند.

آنان از حکومت می خواهند تا در کنار سایر موارد به ارائه بیمه زراعتی برای دهاقین توجه کرده و از پیوستن آنان با مخالفین و درهم زدن نظم پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ جلوگیری کند.

گزارش: از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG