لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۸

رهبر گروه انشعابی طالبان که با داعش متحد بود کشته شده است


نیویارک تایمز:

در حالیکه اخیراً گزارش های ضد و نقیض در باره کشته شدن ملا منصور داد الله رهبر یکی از دو گروه طالبان، در رسانه ها منتشر شد، روزنامه نیویارک تایمز بار دیگر خبر کشته شدن منصور داد الله را نشر نموده و در شماره اخیر اش به نقل از مقامات حکومتی و طالبان نوشته است، ماه ها بعد از درگیری های داخلی در حلقه طالبان که صدها کشته به جا گذاشت، رهبر معروف گروهء انشعابی طالبان که با داعش متحد بود کشته شده است.

نیویارک تایمز به نقل از غلام جیلانی فراهی آمر امنیت ولایت زابل نوشته است که ملا منصور داد الله ماه گذشته بعد از یک درگیری با جنگجویان گروه رقیب در ولسوالی خاک افغان ولایت زابل کشته شد.

گفته می‌شود کشته شدن منصور داد الله عمده ترین رقیب رهبر جدید طالبان ملا اختر محمد منصور را از صحنه دور ساخته است.

به نوشته نیویارک تایمز ملا منصور داد الله زمانیکه از گروه طالبان برید یک قوماندان معروف و محبوب در حلقه طالبان بود.

دلیل بریدن وی از طالبان اختلافاتی بود که به دنبال نشر خبر مرگ ملا عمر در تابستان امسال در حلقه طالبان ایجاد شد.

گفته شده است منصور دادالله، ملا اختر محمد منصور را متهم به دسیسه و شراکت با پاکستان در مرگ ملا عمر کرده بود.

ملا اختر منصور در پاسخ به این قطع روابط، صدها جنگجویش را علیه داد الله به زابل فرستاد و این جنگها چند ماه ادامه داشت.

بزرگان محلی زابل گفته اند، جنگجویان وابسته با ملا اختر محمد منصور، دادالله را از ولسوالی خاک افغان به ارغنداب فرار دادند و بعداً توانستند با اسیر گیری یکی از افراد دادالله، مخفیگاه وی را که خانه یکی قوماندان به نام عبدالله حقمل بود دریابند.

افراد ملا اختر محمد منصور در ماه نومبر، منزل حقمل را نیمه شب محاصره نموده و خواهان تسلیمی وی شدند ولی دادالله و افرادش با ماشیندار ها و راکت اندازها به آتش باری پرداختند.

بالاخره به نوشته نیویارک تایمز حامیان اختر محمد منصور بمبی بزرگی را بر این خانه انداخته و تمام افراد مخفی در آن به شمول ملا حقمل و چندین جنگجوی ازبک وفادار به داعش را کشتند.

بزرگان محلی گفته اند طالبان چندین روز به آنها اجازه ندادند وارد این خانه شده و مرده ها را از زیر آوار بکشند ولی بعداً توانستند ملا منصور دادالله را از خرابه ها کشیده در قریهء قلعه آتش دفن کنند.

نیویارک تایمز می‌نویسد، با وجود آنکه بزرگان محلی، مقامات حکومتی و قوماندانان طالبان همه ادعای کشته شدن ملا دادالله را داشتند ولی سخنگوی وی هنوزهم می‌گوید، دادالله زنده ولی زخمی است.

دیپلومات:

نشریهء دیپلومات نیز در شماره اخیر اش مطلبی را در مورد افغانستان به نشر رسانیده و در آن روی تمدید ماموریت ناتو در این کشور تمرکز نموده است.

به نوشته دیپلومات، در آغاز پلان این بود که نیروهای ناتو تا به حال از افغانستان خارج شده باشند ولی حقایق موجود دراین کشور در تطابق با جدول زمانی تعیین شده نیست.

حال ناتو می‌خواهد بخشی از نیروهایش را تا پایان سال آینده در افغانستان حفظ کند و معیاد تمویل قوای افغان را تا سال ۲۰۲۰ تمدید می‌کند.

نشریهء دیپلومات به بیانات ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو اشاره کرده که در اجلاس وزرای خارجه این پیمان در بروکسل از دلیل ادامهء دخالت ناتو در افغانستان سخن گفته ابراز داشت که: ما در افغانستان به این سبب خواهیم بود که از مبدل شدن این کشور به پناهگاه تروریستان بین المللی جلوگیری کنیم و این به نفع امنیت خود ما است تا از چنین کار مانع شویم.

دیپلومات از لوت داگلس سفیر امریکا در ناتو نقل کرده که اخیراً گفته است، افغانستان یک کار ناتمام شده است.

به گفتهء داگلس تکمیل کار در افغانستان نیاز به تلاش های طولانی دارد ولی این یک خبر خوش است که ما امروز یک افغانستان مایل به همکاری و توانا نسبت به گذشته داریم.

XS
SM
MD
LG