لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۴

رشیدی: برخی حلقات در ایران می‌خواهند بند سلما را انفجار دهند


کارشناسان سیاسی در هرات می‌گویند، ایران تلاش می‌ورزد تا مانع بهره برداری کاربند سلما در ولایت هرات شود.

این نگرانی ها در حالی مطرح می‌شود که اخیراً مسئولان امنیتی مقدار مواد انفجاری همراه با دوجوره لباس های سپاه پاسداران ایران را از داخل یک عراده موتر در نزدیکی بند سلما کشف نمودند.

گرچه از چند ماه به این سو پروسه آب گیری بند سلما در ولایت هرات آغاز شده است، اما ایران همچنان تلاش می‌ورزد تا مانع تکمیل کار این پروژه در ولایت هرات شود.

عبدالقادر کامل یکی از کارشناسان سیاسی در هرات می‌گوید، در صورتیکه کار پروژه بند سلما به بهره برداری برسد، ایران با کمبود بزرگ آب در مناطق شمال شرقی به ویژه مشهد روبرو می‌شود.

او گفت، حکومت این کشور تلاش می‌ورزد با استفاده از نفوذ شان در افغانستان پیشرفت کار بند سلما را مختل سازد.

در چند ماه اخیر پروسه آب گیری بند سلما در ولسوالی چشت این ولایت آغاز شده است و گفته می‌شود تا اوایل سال آینده شمسی تکمیل شود، اما اخیراً سمونمل ولی محمد رشیدی قوماندان کندک محافظت بند سلما می‌گوید، ایران هرگز دست از مداخله در کار بند سلما بر نمی‌دارد.

آقای رشیدی گفت، نیروهای امنیتی مستقر در ولسوالی چشت جایی که بند سلما در آن موقعیت دارد، حدود پنجاه کیلوگرام مواد انفجاری که گفته می‌شود به هدف تخریب بند سلما انتقال داده شده بود، کشف کرده‌اند.

او گفت، این مقدار مواد انفجاری در داخل یک عراده موتر نوع باربری جاسازی شده بود که در آن چند جوره از لباس های سپاه پاسداران ایران همراه با بیست و چهار پایه مخابره دیده شده است.

قوماندان کندک محافظت بند سلما این اعتراضات را در جریان سفر علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان به ولسوالی چشت ولایت هرات مطرح کرد.

انجینرعلی عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان می‌گوید، هم اکنون شصت و هفت میلیون مترمکعب آب در بند سلما ذخیره شده و این موضوع نخواهد گذاشت تا کار این پروژه با خطرات از این دست مواجه شود.

آقای عثمانی نسبت به انتقال مواد انفجاری به هدف تخریب بند سلما ابراز بی خبری کرده اما گفت که این قضایا را با کابینه و مسئولان بلند پایه امنیتی افغانستان به جریان خواهد گذاشت.

ایران همواره از سوی مقامات افغان و شماری از کارشناسان متهم به سنگ اندازی در کار پروژه بند سلما است، اما حکومت این کشور بارها این اتهامات را بی اساس خوانده است.

حکومت ایران تنها در سنگ اندازی بند سلما متهم نیست بلکه بند پاشدان در هرات، بخش آبا در فراه و کمال خان در نیمروز از پروژه های دیگر در غرب افغانستان است که گفته می شود ایران نمی‌گذارد تا کار این پروژه تکمیل و به بهره برداری برسد.

با این حال مقامات وزرات انرژی و آب افغانستان می‌گویند که بند سلما ظرفیت ذخیره ۶۴۰ میلیون مترمکعب آب را دارد ولی در حال حاضر ۶۷ میلیون متر مکعب آب را ذخیره کرده است.

در صورتیکه این پروژه به بهره برداری سپرده شود حدود هشت صد هزار هکتار زمین را آبیاری و۴۲ میگاوات برق تولید خواهدن کرد.

اما ایران که سالهاست از آب دریای هریرود استفاده کرده است با تکمیل کار آن نگران است.

حکومت ایران در سال ۱۳۸۴ سد دوستی را میان ایران و ترکمنستان در مسیر دریای هریرود ایجاد کرد تا منبع اصلی تأمین آب مشهد شود.

ایرانی ها خوب می‌دانند در صورتیکه کاربند سلما در ولسوالی چشت ولایت هرات تکمیل شود، سد دوستی میان ایران و ترکمنستان خشک می شود.

با همه این نگرانی ها، مقامات امنیتی در هرات از افزایش نیروهای امنیتی بخاطر تأمین امنیت بیشتر بند سلما در ولسوالی چشت سخن زده‌اند.

اما ولی محمد رشیدی قوماندان کندک محافظت بند سلما گفت که تا سرحد از دست دادن جانش حاضر است تا در برابر دشمنان افغانستان مبارزه کند و به آنان اجازه مداخله را ندهد.

گزارش: شاه پور صابر، هرات

XS
SM
MD
LG