لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۲

مقامات افغان خبر مرگ ملا اختر محمد منصور را تائید کردند


مقامات افغان می‌گویند که ملا اختر محمد منصور رهبر طالبان که چند روز قبل در یک درگیری مسلحانه در نزدیک کویته پاکستان زخم برداشته بود، جان باخته است.

مقامات افغان روز جمعه خبر مرگ ملا اختر محمد منصور را که از چند ماه به اینسو با مخالفت شماری از سران طالبان روبرو بود، تائید کردند.

سلطان فیضی مشاور مطبوعاتی معاونیت اول ریاست جمهوری افغانستان که از زخمی شدن ملا اختر محمد منصور به رادیو آزادی خبر داده بود در صفحه تویتر و فیس بوک اش نوشته که این رهبر نام نهاد طالبان جان باخته، اما وی در مورد جزئیات ارایه نکرده است.

قبلاً آقای فیضی به رادیو آزادی گفته بود که ملا اختر محمد منصور در بیست و پنج کیلومتری شهر کویته در منطقه کوچلاغ زخمی شده است.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه وابسته به ملا اختر منصور به رسانه ها گفته که هیچ گونه درگیری رخ نداده است.

آژانس خبری جرمنی به نقل از مجاهد نوشته که گفته است، تلاش دارند تا از طریق افراد طالبان با ملا اختر منصور تماس برقرار کرده و صدایش را از طریق رسانه ها به نشر رسانند تا آوازه های حکومت افغانستان دراین ارتباط غلط ثابت گردد.

اختر محمد منصور از جمله قوماندان های طالبان بود که پس از مرگ مرموز ملا محمد عمر رهبر پیشین این گروه خودش را به عنوان رهبر طالبان اعلان کرد، اما این کار وی با مخالفت تعدادی از سران طالبان روبرو شد.

یکی از مخالفین وی در میان طالبان ملا محمد رسول است که یک دسته جداگانه طالبان را شکل داده و خودش را رهبر گروه طالبان اعلان کرده است.

پس از این کار، میان این دو گروه طالبان درگیری های مسلحانه آغاز شد و از دو طرف تعدادی کشته نیز شدند.

عصمت الله دولت زی قوماندان پولیس در زون ۵۰۵ هلمند در صحبت با رادیو آزادی خبر مرگ ملا اختر محمد منصور راتائید کرد.

وی گفت:

" به اساس اطلاعات کشفی و معلوماتی که ما از منابع استخباراتی خود به دست آوردیم، ملا اختر محمد منصور در منطقه کوچلاغ شهر کویته پاکستان در نتیجه اختلافات ذات البینی در جریان یک جلسه شدیداً جراحت برداشتند و سپس به یکی از شفاخانه های کویته انتقال شد و در همین جریان در شفاخانه جان داده و از بین رفته است."

گفته می‌شود که اکثر طرفداران ملا اختر محمد منصور رهبر نام نهاد طالبان در ولایت هلمند مستقر اند.

دراین حال، عصمت الله دولت زی قوماندان پولیس در زون ۵۰۵ هلمند به این باور است که مرگ این رهبر طالبان می‌تواند بالای قابلیت جنگی طالبان تأثیر منفی برجا گذارد.

وی افزود:

" بدون شک کشته شدن ملا اختر محمد منصور برای نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان اثر بسیار مثبت و برای نیروهای مخالف مسلح و طالبان، اثر بسیار منفی برجا می‌گذارد."

این مسأله در حالی مطرح می‌شود که از چند ماه به اینسو درگیری میان طرفداران ملا محمد رسول و ملا اختر محمد منصور در ولایت زابل جریان داشته است.

همین درگیری ها سبب شد که ملا منصور داد الله، برادر ملا داد الله یکی از قوماندان های مطرح طالبان از سوی افراد وابسته به ملا اختر محمد منصور کشته شود.

گرچه تا حالا خانواده ملا منصور داد الله این خبر را تائید نکرده، اما پس از زخمی شدن وی، معلومات در باره اش به نشر نرسیده است.

یکی از قوماندانان ملا محمد رسول در تماس تلیفونی با رادیو آزادی گفته که حمله بالای ملا اختر محمد منصور برای گرفتن انتقام خون ملا منصور داد اللهصورت گرفته است.

گزارش: جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG