لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۷

خلوتگر: ۷ حمله مرگبار بر آزادی بیان فقط در کابل صورت گرفته است


نی یا اداره حمایت از رسانه های آزاد در افغانستان از افزایش حملات در یک ماه گذشته بر خبرنگاران، کارشناسان سیاسی و فعالان مدنی ابراز نگرانی کرده است.

مجیب خلوتگر رئیس این اداره روز سه شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که در جریان یک ماه گذشته در کابل ۷ حمله مرگبار بالای خبرنگاران، کارشناسان سیاسی و فعالان مدنی صورت گرفته است.

آقای خلوتگر گفته است، هدف از انجام این حملات محدود ساختن آزادی بیان بوده و حکومت باید عاملین آنرا شناسایی و مجازات کند:

" اگر حکومت افغانستان به عنوان یک نهاد قانونی می خواهد عمل بکند در این زمینه، باید واضح بسازند که آیا افرادی است در درون نظام که دست به این کار میزنند و اگر این افراد هستند باید شناسایی شوند و به پنجه قانون سپرده شوند. "

در جریان حدود یک ماه گذشته حملات بر صدیق الله توحیدی رئیس کمیسیون اصلاحات انتخاباتی، سالم وحدت و امان الله عطایی دو تن از خبرنگاران در کابل صورت گرفته است.

احمد سعیدی، جاوید کوهستانی، طوفان وزیری کارشناسان افغان و هیلی ارشاد عضو ولسی جرگه هم از جمله افرادی اند که در این مدت مورد حمله قرار گرفته اند که از این میان امان الله عطایی جانش را از دست داده است.

کارشناسان که مورد حمله قرار گرفته اند بیشتر بحث های را در مورد ضعف حکومت و مداخلات کشورهای همسایه چون ایران و پاکستان در رسانه ها انجام داده اند.

از سوی دیگر وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان هم از انجام چنین حملات بر کارشناسان، خبرنگاران و فعالان مدنی ابراز نگرانی میکند.

هارون حکیمی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که کمیتهء مصونیت خبرنگاران را به هدف بررسی این رویداد ها، در چوکات این وزارت ایجاد کرده است:

" در این اواخر کمیته جلوگیری از خشونت در برابر خبرنگاران در چوکات وزارت اطلاعات و فرهنگ ایجاد شده که در آن ارگانهای امنیتی هم با ما سهم دارند، این کمیته در زمینه از بین بردن مشکلات خبرنگاران متعهد است. "

با آنکه حکومت افغانستان همواره از جلوگیری خشونت ها در برابر ژورنالیستان اطمینان میدهد اما نی اداره حمایت از رسانه های آزاد به این تعهدات حکومت به دیده شک می نگرد.

نی میگوید، هرگاه حکومت برای حل این مشکل گام های عملی بر ندارد این مشکلات بیشتر شده و حکومت افغانستان به یک حکومت ناکام مبدل خواهد شد.

گزارش: لیزا حیدری ندیم

XS
SM
MD
LG