لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۳

فوارهء آب به جای یک منار تاریخی در ازبکستان


نقشه و مدل بازسازی منطقهء که در شهر اندیجان به جای یک منار تاریخی، فوارهء آب ساخته می شود
نقشه و مدل بازسازی منطقهء که در شهر اندیجان به جای یک منار تاریخی، فوارهء آب ساخته می شود

فعالان جامعهء مدنی و محافظان ارزش های تاریخی شهر اندیجان ازبکستان را برنامهء حکومت این کشور در مورد تخریب یک منار تاریخی، خشمگین ساخته است و آن را جنایت ضد فرهنگ این کشور خوانده اند.

حکومت ازبکستان می خواهد، یک منار تاریخی 700 ساله و سالون نماز مجاور آن را در شهر کهنهء اندیجان تخریب کند و به جای آن یک فوارهء آب بسازد.

سید جهان زین العابدینوف (Saidzhakhon Zaynobiddinov) یک فعال حقوق بشر ازبکستان با اظهار اینکه همین اکنون کار در مناطق اطراف این منار آغاز شده است، در صحبت با بخش ازبکی رادیو آزادی گفت:
"من آنجا بودم و دیدم که آنها می خواهند این منار را تخریب کنند. من نقشه و مدل بازسازی منطقه را هم دیدم که بجای منار یک فوارهء آب در نظر گرفته شده است. من با کسانیکه در آن منطقه کار می کنند صحبت کردم آنها تایید کرده اند که تا دو سه روز دیگر این منار تخریب خواهد شد."

این منار و سالون نماز مجاور آن بخش از مجتمع مذهبی و تاریخی مرکز شهر اندیجان محسوب می شود که بنام مصلی اندیجان یاد شده و در نیمهء دوم قرن سیزدهم ساخته شده است.

مصلی اندیجان که قرار است تخریب شده و به جای آن فوارهء آب ساخته شود
مصلی اندیجان که قرار است تخریب شده و به جای آن فوارهء آب ساخته شود

نقشه های ارایه شده توسط مقامات شهر اندیجان نشان می دهد که به جای این منار تاریخی یک فواره آب ساخته خواهد شد و اعمار یک مرکز جوانان و موزیم هنر و ادبیات به جای سالون و مدرسهء که تخریب می شود، در نظر گرفته شده است.

اعمار مرکز شهر اندیجانشبیه به چوک مشهور ریگستان در شهر سمرقند خواهد بود که قرار است کارهای ساختمانی آن در ماهء مارچ سال آیندهء میلادی آغاز شود.

فعالان جامعهء مدنی، محافظان ارزش های تاریخی و تعدادی از باشنده گان شهر اندیجان با تخریب این بنا های اسلامی ابراز مخالفت کرده و نامهء را هم به شوکت میرزایف (Shavkat Mirziyaev) صدراعظم ازبکستان ارسال کرده اند. در نامه خواسته شده است که این بنا های تاریخی از تخریب حفظ شود.

یک مقام محلی شهر اندیجان که از افشای نامش خودداری کرده است، در صحبت با بخش ازبکی رادیو آزادی گفت که تخریب این بنا های تاریخی را شوکت هاشموف (Shukhrat Hashimov) معاون کمیتهء ملی معماری و ساختمانی ازبکستان پیشنهاد کرده است. اما کمیتهء ملی معماری و ساختمانی ازبکستان از ارایه جزییات و تبصره در این مورد خودداری کرده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:25 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG