لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۱

سیما سمر: فساد اداری عامل اصلی نقض حقوق بشر در افغانستان است


سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

موجودیت فرهنگ معافیت، نا امنی و جنگ های طولانی و برخی مشکلات دیگر سبب نقض حقوق بشر در افغانستان شده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید در کنار این مشکلات، فساد اداری نیز باعث شده که حق آزادی و سایر حقوق مردم در افغانستان زیر پا شود.

سیما سمر رئیس این کمیسیون روز شنبه در مراسم تجلیل از روز جهانی حقوق بشر در کابل گفت که موجودیت فرهنگ وسیع معافیت از مجازات در کشور قابل نگرانی است.

وی از حکومت خواست تا به فرهنگ معافیت از مجازات پایان دهد و زمینه دسترسی اتباع این کشور به حقوق اساسی شان را فراهم نماید:

" فساد اداری باعث این می‌شود که اصل مجرم متأسفانه اکثر کسانی که پول دارند به اساس رشوت و وابسته های سیاسی از زندان خارج می‌شوند و کسانی که پشتوانه سیاسی ندارند، اینها جزا می‌بینند، مبارزه با فساد اداری از طرف حکومت نباید انتخابی باشد نباید تنها علیه کسانی باشد که زور کمتر سیاسی دارد."

کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید اکنون ۳۱۲ زندانی وجود دارد که با وجود برائت حاصل کردن از سه محکمه، هنوز هم از حق آزادی محروم و در قید بسر می‌برند.

از سوی دیگر افزایش تلفات افراد ملکی، بیجا شده‌گان داخلی و بی سرپناهی، انجام کارهای شاقه و بچه بازی، افزایش خشونت ها در برابر زنان، موجودیت شکنجه در ارگانهای امنیتی از جمله مواردی اند که کمیسیون مستقل حقوق بشر از آن ابراز نگرانی کرده است.

در اعلامیه نشر شده ریاست جمهوری افغانستان به مناسبت روز جهانی حقوق بشر آمده است که حکومت افغانستان حمایت از حقوق بشر را وظیفه اساسی خوانده و گفته که برای مصئونیت حقوق افغانها تلاش می‌کند.

در این حال رولا غنی خانم رئیس جمهور محمد اشرف غنی می‌گوید که سرکشی زورمندان از حاکمیت قانون سبب نقض حقوق بشر شده است.

این پیام خانم رولا غنی امروز توسط زهرا یوسف مشاور مطبوعاتی او به خوانش گرفته شد که در بخش آن چنین آمده است:

" در بسیاری جوامع بشری انسان های زورمند و صاحب اقتدار از حاکمیت قانون سرباز زده و حقوق بشر را نقض می‌کنند که ما نمونه های آن را در جامعه خود داریم، مسلمانان جهان گذشته از اعلامیه حقوق بشر اگر آموزه های دین مبین اسلام را به طور دقیق سرمشق زنده‌گی خود قرار دهند هرگز به نقض حقوق بشر دست نخواهند زد."

قبل از این انتقاداتی از کارکرد های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان وجود داشته که از زمان ایجادش در این کشور برای تأمین حقوق مردم به گونه مناسب نماینده‌گی نکرده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که از کارکرد های این کمیسیون به حکومت گزارش ارایه کرده اند اما حکومت باید اقدامات جدی را جهت بهبود وضعیت حقوق بشری در کشور روی دست گیرد.

گزارش: لیزا حیدری ندیم

XS
SM
MD
LG