لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۰

یونما: در جریان حمله طالبان بر شهر کندز ۲۸۹ فرد ملکی کشته شدند


در یک گزارش تازه یونما و اداره حقوق بشر سازمان ملل متحد آمده که تلفات ملکی در جریان نزدیک به بیست روز درگیری در شهر کندز، در مقایسه به جنگ های ولایتی در چهارده سال گذشته در افغانستان، بی پیشینه و قابل نگرانی بوده است.

در این گزارش که به روز شنبه به نشر رسیده گفته شده که هنگام حمله طالبان بر شهر کندز هشت صد و چهل و هشت فرد ملکی کشته و زخمی شده که از این میان دو صد و هشتاد و نُه تن کشته و پنجصد و پنجاه و نُه تن زخمی گردیده اند.

در گزارش گفته شده که در میان کشته شده ها چهل و سه زن و بیست و سه طفل و در میان زخمی ها هفتاد و نُه زن و یکصد و سی و نه طفل شامل اند.

این گزارش بیانگر آنست که این افراد در نتیجه جنگ های زمینی کشته و زخمی شده اند و مسوولیت آن به شخص و یا گروه مشخصی متوجه نمی گردد، اما گفته شده که یونما یا دفتر هیئت سازمان ملل متحد گزارش های را بدست آورده که نشان میدهد طالبان مسلح بر شماری از افراد ملکی تیراندازی کرده اند.

در گزارش یونما و اداره حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنان آمده که گزارش ها نشان میدهند که یک زن در برابر چشمان دو کودک اش در نتیجه تیر اندازی از سوی طالبان مسلح کشته شده است.

این گزارش در برگیرندهء تلفاتی که در نتیجه حملات هوایی نیروهای امریکایی بر شفاخانه داکتران بدون سرحد به میان آمده نیز است و مشخص شده که در این رویداد سی فرد ملکی کشته و سی و هفت تن دیگر زخمی شده اند.

یونما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است که این گزارش بر علاوه گفتگو با مسوولین مراکز صحی بر اساس مصاحبه با سه صد و بیست و شش باشنده ولایت کندز تهیه شده است.

در گزارش گفته شده که یکصد و سی و شش تن از افراد که با آنان مصاحبه صورت گرفته از درگیری های شهر کندز آسیب دیده و تعداد دیگر آنان به ولایت های تخار، بلخ و بدخشان بیجا شده اند.

طالبان مسلح در بیست و هشتم ماه سپتمبر پس از درگیری ها و عملیات شهر کندز را تصرف کردند و بتاریخ سیزده اکتوبر یعنی پس از گذشت هفده روز دوباره از دست دادن این شهر را تایید کردند.

در گزارش یونما آمده که حدود یکصد و پنجاه هزار تن از باشنده های شهر کندز حین درگیری ها در آن شهر باقی ماندند و بخاطر شدت جنگ موقع فرار را پیدا نکردند.

در ادامه آمده که خانواده های گیرمانده در جنگ از انرژی برق محروم بودند و با کمبود مواد اولیه روبرو بوده اند.

گزارش یونما و اداره حقوق بشر سازمان ملل متحد نشان میدهد که در نتیجه درگیری های شهر کندز سیزده هزار خانواده به ولایت های همجوار بیجا شده اند.

در گزارش اشاره شده که در جریان این درگیری ها برخی از ادارت خارجی، شخصی و دولتی نیز غارت شده اند اما گفته شده که تشخیص عاملین این غارت ها مشکل بوده است.

تا کنون طالبان مسلح در رابطه به این گزارش یونما عکس العمل نشان نداده اند.

حکومت افغانستان برای بررسی رویداد سقوط شهر کندز هیئتی را موظف ساخت و پس از آن رئیس جمهور غنی به این ولایت سفر کرد و در آنجا رئیس امنیت کندز را از سمت اش برکنار و تعداد دیگر از مسئولین امنیتی را به ولایت های دیگر تبدیل کرد.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG