لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۹

برمک: پلان جامع برای رسیده‌گی به حوادث طبیعی آماده شده است


ویس برمک وزیر دولت در امور رسیده گی به حوادث طبیعی
ویس برمک وزیر دولت در امور رسیده گی به حوادث طبیعی

در حالی که با رسیدن زمستان شماری از افغان ها از تهدیدات حوادث طبیعی در هراس اند، حکومت افغانستان می گوید، برای کاهش خسارات و رساندن کمک های به موقع، پلان جامع را آماده کرده است.

ویس برمک وزیر دولت در امور رسیده گی به حوادث طبیعی روز یکشنبه حین امضای تفاهمنامه همکاری با موسسات بین المللی به رسانه ها اطمینان داد که برای زمستان پیشرو در تناسب به سال های قبل آماده گی های بیشتر گرفته شده است.

وی گفت که این آماده گی ها به اساس امکانات موجود در افغانستان گرفته شده و ابراز امیدواری کرد که این تدابیر بتواند برای پاسخگویی به نیازمندی های مردم بسنده باشد.

وی گفت:

"برنامه حکومت برای رسیده گی به حوادث در جریان ماه های زمستان ترتیب شده تمام وزارت ها مسئولیت های خود را مشخص کرده و تحت یک پلان واحد کار شده که مطابق آن انشاالله در زمستان ما با حالت که پیش میاید برخورد میکنیم، مواد غذایی و غیر غذایی در مناطق مختلف افغانستان جا بجا شده و احیاناً، اگر خطری پیش میاید برایش رسیده گی می کنیم."

پیش از این برفباری، سرا زیر شدن سیلاب ها، طوفان و زلزله در برخی مناطق کشور خسارات هنگفت را به مردم وارد کرده است.

سال قبل در نتیجه برف کوچ ها حدود دو صد تن در ولایت پنجشیر و پیش از آن در ولایت بدخشان یک صد و پنجاه تن هلاک گردیدند که گفته می شود در زمان معین از زیر برف نجات داده نشدند.

تعداد از موسسات خارجی در افغانستان می گویند که برای جلوگیری از وقوع حوادث مشابه و بلند بردن ظرفیت ها در این بخش، نزدیک به ده میلیون پوند را با حکومت افغانستان کمک می کنند.

چارلس دیوی رئیس موسسات (افغان اید ) حین امضای تفاهمنامه با اداره ملی آماده گی مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان گفت برای کاهش خسارات باید از پیش هماهنگی وجود داشته باشد.

وی گفت:

"جامعه جهانی به حمایت خود از افغانستان ادامه می دهد، قسمیکه ما در بعضی از بخش های بنیادی کار می کنیم و به همین ترتیب به تهدیدات که متوجه یک جامعه می باشد نیز توجه می کنیم با مردم آسیب پذیر از حوادث طبیعی کمک ما ضروری است ما در این بخش کار می کنیم که برای آنان خوراکه لازم برسد از تلفات بدور بوده و در یک منطقه جا بجا شوند."

آقای دیوی می گوید آنان تلاش می کنند تا از طریق چنین برنامه های حمایتی ظرفیت و مقاومت خانواده ها بلند برده شود و برای مردم نشان بدهند که شوراهای محلی هنگام وقوع حوادث طبیعی چه عملی را انجام بدهند.

هر چند پیش از این نیز در این بخش کمک های صورت گرفته و تعهدات در خصوص گرفتن تدابیر لازم نیز داده شده است، اما مسئولان می گویند، نبود هماهنگی لازم در این بخش سبب شده است که این کمک ها تا حد زیاد موثر تمام نشود.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG