لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۳

چندین تن در هرات به استقبال از افتتاح پروژه تاپی راه پیمایی کردند


راهپیمایی فعالین مدنی همراه با شماری از اعضای شورای ولایتی و آنهم با حمل عکس های از رهبران کشورهای افغانستان، ترکمنستان، هندوستان و پاکستان نگاه مردم هرات را به اهمیت پروژه تاپی دوخت.

شرکت کننده گان این راهپیمایی این حرکت را از مقابل ساختمان قنسولگری ترکمنستان آغاز کرده و با گذشت از نماینده گی های سیاسی کشورهای هندوستان و پاکستان در داخل ساختمان ولایت هرات متوقف ساختند.

سید عظیم کبرزانی نماینده مردم هرات در شورای ولایتی با هماهنگی شماری از جوانان و فعالین مدنی دست به این ابتکار زده است.

آقای کبرزانی به این باوراست که پروژه تاپی درپهلوی رشد اقتصادی میتواند همگرایی میان کشورهای منطقه را به وجود آورد.

جوانان شرکت کننده دراین راهپمایی خوشحال و مسرور اند، آنان افتتاح پروژه تاپی را گامی به سوی پیشترفت وترقی افغانستان عنوان میکنند.

این افراد میگویند که پروژه تاپی نه تنها در رشد اقتصاد وامنیت مردم افغانستان مفید است بلکه این پروژه میتواند تنش های موجود میان افغانستان و پاکستان را ازمیان بردارد.

ازسوی هم محمد آصف رحیمی والی هرات پروژه تاپی را نماد همگرایی منطقوی خوانده گفت که این پروژه آسیای مرکزی را به آسیای جنوبی وصل کند.

آقای رحیمی گفت مزایای نخست این پروژه از هرات آغازمیشود وبا بهره برداری تاپی مردم هرات از انرژی گاز، برق خود کفا خواهند شد و صنعت این ولایت به شگوفایی خواهد رسید.

شرکت کننده گان درپایان این راهپمایی بیرق های کشورهای افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و هندوستان را به عنوان نمادی ازهمگرایی میان این کشورها دریکی ازتپه کوه های بلند شمال شهرهرات برافراشتند.

پایپ لاین پروژه تاپی حدود ۷۳۰ کیلومتر از خاک افغانستان می گذرد و سپس به کشورهای پاکستان وهند انتقال میابد.

گفته شده است که این پروژه سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دالر امریکایی به خزانه دولت افغانستان مفاد میرساند و هچنان دست کم ده هزار افغان را به کار می گمارد.

پروژه تاپی درپهلوی مفاد اقتصادی برای افغانستان میتواند درتامین امنیت این کشورنقش بزرگ داشته بازی کند وهمچنان گفته شده است که همگرایی میان کشورهای منطقه را به وجود میاورد.

این پروژه تقریباً بعد از بیست سال بحث به عمل تبدیل شده است و حالا هم خوشبینی های وجود دارد که این پروژه در سال ۲۰۱۹ به بهره برداری برسد.

گزارش: شاه پور صابر

XS
SM
MD
LG