لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۳

آیا همسویی مسکو با طالبان برای افغانستان خطرناک خواهد بود؟


برقراری روابط روسیه برای نابودی داعش با طالبان و بقا دادن به هویت سیاسی این گروه تا آغاز جنگ نیابتی میان قدرت های بزرگ در افغانستان، موضوعی است که تحلیلگران سیاسی به آن اشاره میکنند و از پیامد آن برای افغانستان هشدار میدهند.

روح الله امین رئیس مرکز مطالعات استراتیژیک امریکا برای افغانستان و یکی از این تحلیلگران، همخوانی سیاست مسکو و طالبان را در برابر گروه داعش، در سه بعد خلاصه میکند.

نخست نداشتن یک تعریف واحد از تروریستان از سوی حکومت افغانستان، عدم اراده جدی در مبارزه با هراس افگنی که سبب اعتماد و همکاری جهان با افغانستان شود و نقش پاکستان برای منفعت خودش در همسویی روسیه با طالبان:

" به نظر می رسد که در این موضوع پاکستان نقش خوبی بازی کرده باشد و این اتفاق اگر بیافتد، بقای طالبان تضمین میشود و از سوی دیگر این گروه یک پایگاه در بیرون پیدا میکند که یک برد سیاسی برای طالبان خواهد بود و دوم اینکه، حکومت ما آدم کش را مبارز آزادی خواه میگوید و یک تعریف واضح از این گروه نداشته است. سوم اینکه حکومت افغانستان نتوانسته است موضع واضح در برابر این گروه داشته باشد و به عنوان یک دشمن این گروه را بشناسد تا کشورهای دیگر به این موقف گیری اش اعتماد و همکاری کنند. "

به تازه گی روسیه از همخوانی منافع مسکو با طالبان در مبارزه با گروه داعش سخن زده و همچنان آژانس خبری انترفاکس این کشور، به نقل از مقامات روسیه نگاشته است که مسکو برای تبادلهء اطلاعات، با طالبان شبکه های ارتباطی ایجاد کرده است.

پیش از این نماینده خاص روسیه برای افغانستان گفته است که نیروهای امنیتی افغان را در مبارزه با هراس افگنی تجهیز میکند و حتا از آماده گی ها برای مبارزه با تروریزم در سرحدات افغانستان، سخن زده است.

اما به راستی در پشت این همه ماجرا ها چه سیاستی از سوی روسیه نهفته است؟

آیا همسویی مسکو با طالبان برای افغانستان خطرناک خواهد بود؟

شماری از نماینده گان مردم و اعضای کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه این سخنان مقام های روسی را، برخواسته از آغاز یک جنگ نیابتی دو قدرت بزرگ مانند روسیه و امریکا در افغانستان میدانند.

صالح محمد صالح یکی اعضای این کمیسیون روز پنج شنبه در صحبتی با رادیو آزادی گفت که روسیه برای منفعت خودش طالبان را در خاک افغانستان حمایت میکند:

" این در حقیقت جنگ روی در روی و یک رقابت ساسی دو قدرت بزرگ مانند امریکا و روسیه است و اگر این جنگ ادامه یابد، افغانستان سوریه دوم خواهد شد و این وظیفه افغانستان است تا از این همه سیاست های روسیه جلوگیری کند. "

با تماس های زیاد سخنگوی حکومت وحدت ملی از پاسخگویی به این همه نگرانی ها و پرسش ها خود داری کردند و در این باره اظهار نظر نکردند.

پیش از این وزارت دفاع افغانستان گفته است که نزدیکی روسیه با طالبان پذیرفتنی نیست.

اما با این همه، روح الله امین کارشناس مسایل سیاسی افغان این موضوع را برای افغانستان خطرناک میداند و تاکید می ورزد که حکومت افغانستان باید موقف اش را در برابر سیاست های دو پهلوی مسکو واضح سازد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG