لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۳

"رقبای تاپی می خواهند در هرات اعمال تخریبکارانه را انجام دهند"


مقامات محلی در هرات می گویند، ایران تلاش می کند تا وضعیت امنیتی هرات را مختل سازد تا کار پروژه تاپی با عبور از این ولایت به کشورهای پاکستان و هندوستان انتقال نیابد.

این روزها شهر هرات شاهد تدابیر پیشگیرانه نیروهای مشترک امنیتی است، تدابیری که به گفته مقامات پولیس بیشتر به هدف جلوگیری از حملات تروریستی مخالفان مسلح دولت در مرکز شهر هرات راه اندازی شده است.

سیدعظیم کبرزانی نماینده مردم هرات، حملات مخالفان دولت به مرکز شهر را بهانه به این وضعیت خوانده تأکید می کند که تلاش های نیروهای امنیتی افغان بیشتر بخاطر جلوگیری از اعمال تخریبکارانه است که رقبای پروژه تاپی می خواهند در ولایت هرات ایجاد کنند.

وی گفت:

"هرات به پروژه تاپی یک نقطه بسیار مهم است و افتتاح این پروژه من فکر می کنم که دشمن را و کسانی که رقیبان این طرح هستند را وا بدارد که این منطقه را ناامن سازند، بناءً یکی از چالش است و دولت باید تدابیری را اتخاذ بکند، تدابیری که بتواند جلو حملات دشمن را در این ولایت بگیرد."

حالا از ایران به عنوان مخالف اصلی طرح پروژه تاپی از طریق ترکمنستان به افغانستان و سپس به کشورهای پاکستان و هند نام برده می شود.

سیدعظیم کبرزانی نماینده مردم هرات در شورای ولایتی به این باور است، در صورتیکه حکومت افغانستان نسبت به این موضوع غافل باشد، امکان آن وجود دارد که ایران با استفاده از نفوذ خود در این منطقه بتواند روند کار پروژه تاپی در این ولایت را مختل سازد.

وی افزود:

"بحث، بحث منافع است، ببینیم وقتیکه منافع یک کشور ایجاب بکند تدابیر خود را اتخاذ می کند، وقتیکه ما ایران و روسیه را به عنوان کسانی می پنداریم که هم پیمان هستند و در برنامه های بعضی از کشورهای آسیایی به صورت مشترک و هم پیمان مبارزه می کنند، در سوریه حضور مشترک هر دو کشور را داریم، در کشور عراق حمایت روسیه را داریم، بی گمان این را رد نمی کنم شاید به اساس تماس های که دارند بتوانند در منطقه مان نیز برنامه های را روی دست بگیرند."

از سوی هم جنرال عبدالمجید روزی قوماندان امنیه ولایت هرات می گوید، کار پروژه تاپی بیشتر به حمایت مردم نیاز دارد و ایران نخواهد توانست تا مانع فعالیت مردم از این پروژه شود.

او اطمینان داد که نیروهای امنیتی توانایی امنیت پایپ لاین گاز در ولایت هرات را دارند، اما گفت که امکان آن نیز وجود دارد که ایران و یا هم کشورهای دیگر خارجی دست به حملات انفجاری بزنند تا امنیت کار این پروسه را بر هم زنند.

وی گفت:

"ایران مخالفت کرده نمی تواند که مردم را از کار پروژه تاپی مانع شود، به این مخالفت کرده نمی تواند که مردم را مانع امنیت گرفتن پروژه تاپی شود، شاید ایران یا کدام مملکت دیگر همین قدر بکند که مزاحمت های خلق کند، مثل یگان انفجار، دیگر کاری از دست اش پوره نیست."

بعد از افتتاح پروژه تاپی میان کشورهای افغانستان، ترکمنستان، هندوستان و پاکستان فعالیت نیروهای امنیتی در گوشه و کنار شهر هرات بیشتر شده است.

آغاز پایپ لاین گاز از طریق ترکمنستان به افغانستان از ولایت هرات آغاز می شود و با عبور از ولایات فراه و کندهار به پاکستان و هند انتقال میابد.

از همین رو دولت افغانستان بخاطر عملی ساختن این پروژه باید راه حل اساسی را بخاطر برطرف ساختن این نگرانی ها جستجو کند.

گزارش: شاه پور صابر، هرات

XS
SM
MD
LG