لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۱

اسناد زمین بخاطر ایجاد فابریکه به سرمایه گذاران ۵ ولایت توزیع شد


محمد قربان حقجو رئیس اداره آیسا
محمد قربان حقجو رئیس اداره آیسا

در پنج ولایت کشور ۳۶ فابریکه فعالیت های خود را در بخش های قالین بافی، پروسس میوه تازه، ذوب آهن، تولید مواد ساختمانی و پلاستیکی، مواد خوراکه و بخش های دیگر آغاز می کنند.

به همین خاطر روز سه شنبه سند زمین های که این فابریکه ها بر آن فعال می گردند از سوی اداره آیسا به سرمایه گذاران توزیع گردید.

محمد قربان حقجو رئیس اداره آیسا در نشستی که به همین مناسبت راه اندازی شده بود گفت، مستحقین این زمین ها باید مراحل قانونی سرمایه گذاری را طی کرده و بعداً فعالیت های شان را آغاز کنند.

وی گفت:

" در غزنی ۲۱ شرکت فعال می شود، بیست اعشاریه پنج جریب زمین به آنان داده می شود، در ولایت بلخ هفت فابریکه فعال می شود که در حدود ۱۹ جریب زمین در اختیار شان قرار خواهد گرفت، در ولایت کندهار پنج نمره زمین به پنج فابریکه در ولایت ننگرهار دو نمره زمین توزیع می شود به همین شکل در پارک صنعتی هرات یک نمره زمین در بخش مواد ساختمانی توزیع می گردد."

وی می افزاید، برای فعال شدن این فابریکه ها دو میلیارد افغانی سرمایه گذاری گردیده است و بصورت مستقیم و غیر مستقیم زمینه کار را برای صدها تن مساعد می سازد.

به اساس معلومات اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستان، اکنون سرمایه گذاران بین المللی نیزعلاقه دارند که در افغانستان سرمایه گذاری کنند، اما ناامنی و کمبود زمین و برق و نبود سهولت های لازم موانع عمده در برابر آنان خوانده می شود.

اداره آیسا می گوید، این مشکلات سبب شده تا سی درصد فابریکه های فعال در کشور غیر فعال و سرمایه گذاری را امسال نسبت به ۹ ماه سال گذشته ۲۲ درصد کاهش دهد.

سرمایه گذاران افغان این اقدام حکومت را ستایش کرده اما بعضی خواست های دیگری را هم مطرح کرده اند.

عبدالله امیری رئیس شرکت فیروزی ولایت غزنی می گوید:

" در ولایت غزنی معادن سرشاری مواد تعمیراتی وجود دارد تعداد زیادی از شرکت ها علاقمندی به سرمایه گذاری دارند، زمینه هزاران شغل را در این ولایت فراهم خواهد کرد، مشکل بعدی ما تأمین امنیت در این پارک صنعتی و آوردن برق در این ولایت خواهد بود."

الله داد رئیس شرکت ناصر عابد ولایت ننگرهار هم مشکلات خود را چنین بیان کرد:

"سرمایه گذاران می خواهند در کشور سرمایه گذاری کنند اما در قدم اول باید مشکلات امنیتی و برق حل گردد، در پارک صنعتی حصار شاهی ولایت ننگرهار برق نیست که ما کار خود را آغاز کنیم، اگر برق نباشد ما زیاد مفاد بدست نمی آوریم."

اداره آیسا می گوید، بخاطر حل مشکلات سرمایه گذاران طرحی را به شورای وزیران و کمیته اقتصادی ارایه کرده است که بزودی تصویب خواهد شد.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفته است که حل مشکلات سرمایه گذاران و انکشاف اقتصادی از اولویت های کاری آنان است.

گزارش: ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG