لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۱

افغانستان

موحد: ثبت قضایای جنایی مواد مخدر امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته است

مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر افغانستان می گوید که ثبت قضایای جنایی مواد مخدر امسال نسبت به سال گذشته افزایش را نشان می دهد.

خالد موحد سخنگوی این مرکز امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که از آغاز سال روان تا اکنون نزدیک به ۴۰۰ قضیه را آنان ثبت کرده اند.

مسئولان مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر می گویند که امسال نیروهای کشفی مبارزه با مواد مخدر فعالیت های بیشتر در راستای شناسایی و بازداشت قاچاقبران مواد مخدر داشته اند.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

کار سه پروژه احداث و بازسازی سرک ها در کابل آغاز شد

وضعیت بسیاری از جاده های کابل نا مناسب است و راننده ها نیز میگویند که نیاز است تا قیر ریزی اساسی صورت بگیرد
وضعیت بسیاری از جاده های کابل نا مناسب است و راننده ها نیز میگویند که نیاز است تا قیر ریزی اساسی صورت بگیرد

کار سه پروژه سرک سازی به ارزش صدها میلیون افغانی امروز در کابل آغاز شد.

یکی از این پروژه ها، ساخت بخش دوم جاده کوتل خیرخانه است که بیش از دونیم کیلومتر طول و شصت متر عرض دارد.

پروژه دوم ساخت سرک از منطقه قصبه کابل تا چهاراهی شهید با طول حدود دو کیلومتر و پروژه سوم ساخت جاده از میدان هوایی بین المللی کابل تا گمرک است.

شماری از مقامات حکومت طالبان بشمول ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزرای طالبان در مراسم افتتاح این پروژه ها حضور داشتند.

بر اساس گزارش آژانس باختر تحت کنترل طالبان، این سه پروژه با هزینه حدود ۹۵۰ میلیون افغانی از بودجه شاروالی ظرف یک و نیم سال تکمیل و به بهره برداری سپرده می شود.

داکتر بسم الله شیوامل جایزه معتبر در بخش طبی را از جرمنی دریافت کرد

داکتر بسم الله شیوامل هنگام دریافت جایزه معتبر بخش طبی از جرمنی
داکتر بسم الله شیوامل هنگام دریافت جایزه معتبر بخش طبی از جرمنی

یکی از بزرگترین جوایز جرمنی به نام «لیوناردو شوابیرر» به یک داکتر جراح افغان به نام بسم الله شیوامل داده شده است.

آقای شیوامل در صفحه فیسبوک خود از دریافت این جایزه خبر داده و آن را به خانواده طبی و جراحان افغانستان اهدا کرده است.

در همین حال برخی رسانه های جرمنی نیز نوشته اند که این جایزه به دلیل فعالیت های علمی و تحقیقی آقای بسم الله شیوامل به وی داده شده.

بر اساس رسانه های جرمنی، این جایزه یکی از معتبرترین افتخارات جرمنی است که توسط انجمن جراحان این کشور به داکتر بسم الله شیوامل اعطا گردیده است.

جبههٔ آزادی افغانستان: سه طالب در نتیجه یک عملیات در کابل کشته شدند

تصویر آرشیف: سمبول جبهه آزادی
تصویر آرشیف: سمبول جبهه آزادی

جبهه آزادی افغانستان ادعا می کند که شب گذشته عملیاتی را بر یک پوسته طالبان در کابل انجام داده که در نتیجه آن سه طالب را کشته و یک تن دیگر را زخمی کرده است.

این جبهه در اعلامیه ای که دیشب منتشر کرده، نوشته که این عملیات در منطقه قلعه نجارا های خیرخانه از مربوطات ناحیه یازدهم کابل صورت گرفته است.

این جبهه همچنان مدعی شده که دراین عملیات دو موتر نظامی حکومت طالبان نیز تخریب گردیده است.

قوماندانی امنیه کابل در حکومت طالبان تا هنوز در این مورد واکنشی نشان نداده است.

سازمان عفو بین الملل خواهان رهایی فوری سه خبرنگار افغان از زندان طالبان گردید

سمبول سازمان عفو بین الملل
سمبول سازمان عفو بین الملل

در ادامه واکنش ها به بازداشت سه خبرنگار در افغانستان، سازمان عفو بین الملل نیز از حکومت طالبان خواسته است که آن ها را فوراً بدون قید و شرط آزاد کند.

این سازمان ناوقت روز جمعه در شبکه ایکس یا تویتر سابق نگرانی اش را در این مورد ابراز کرده است.

گزارش شده است که اسماعیل سعادت، وحیدالله معصوم و احسان‌الله تسل بخاطرپخش موسیقی و این که به شنوندگان زن اجازه دادهد اند تا در برنامه های زنده اشتراک کنند، در ۲۲ ماه اپریل در ولایت خوست بازداشت شده اند.

ریاست امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در خوست در پیام نوشتاری به رسانه ها گفته است که این افراد بخاطر رعایت نکردن قوانین طالبان به محکمه معرفی شده اند.

کمیته حفاظت از ژورنالیستان، سازمان گزارشگران بدون مرز و مرکز خبرنگاران افغانستان نیز خواهان رهایی فوری این خبرنگاران شده اند.

پس از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان، از موارد مختلف بازداشت خبرنگاران و خشونت با آن ها و نیز وضع محدودیت های شدید بر فعالیت رسانه ها گزارش شده است.

دیپلومات برجستهٔ امریکایی برای بحث در مورد افغانستان، به قطر و پاکستان سفر میکند

جان بس، سرپرست معاونیت وزارت خارجه ایالات متحده در امور سیاسی
جان بس، سرپرست معاونیت وزارت خارجه ایالات متحده در امور سیاسی

جان بس، سرپرست معاونیت وزارت خارجه ایالات متحده در امور سیاسی با دیپلومات های شماری از کشورها در دوحه در مورد افغانستان گفتگو می کند و سپس به پاکستان می رود.

او ناوقت دیشب در شبکه ایکس یا تویتر سابق نوشت که به دوحه و اسلام آباد می رود تا با مقامات قطر و پاکستان در مورد روابط دوجانبه و منافع امنیتی مشترک خود در منطقه گفتگو کند.

در خبرنامه وزارت خارجه ایالات متحده آمده است در این سفر که تا روز سه شنبه ادامه خواهد داشت، جان بس با دیپلومات های تعدادی از کشورها در دوحه در مورد منافع مشترک امنیتی در افغانستان و منطقه گفتگو خواهد کرد.

این در حالی است که نگرانی های تازه در مورد فعالیت و تهدید گروه دولت اسلامی معروف به داعش در افغانستان مطرح شده است.

جان بس از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ سفیر ایالات متحده در افغانستان بود.

قزاقستان برای افزایش میزان صادرات غله به افغانستان علاقمندی نشان داد

محصولات گندم قزاقستان که به افغانستان نیز صادر میشود
محصولات گندم قزاقستان که به افغانستان نیز صادر میشود

قزاقستان برای افزایش میزان صادرات غله به افغانستان از طریق ترکمنستان علاقمندی نشان داده است.

اداره مطبوعاتی حکومت قزاقستان به روز جمعه ( ۲۶ اپریل) در اعلامیه در این مورد نوشته که معاون صدراعظم قزاقستان در سفر خود به کابل در دیدار با ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی رئیس الوزرای طالبان، گفته که این کشور خواهان افزایش صادرات غلات از طریق بحیره کسپین به ترکمنستان و از آنجا به افغانستان است .

پیش از این، رادیو و تلویزیون ملی تحت اداره طالبان گزارش داده بود که نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان با معاون صدراعظم قزاقستان و معاون رئیس جمهور ترکمنستان در کابل دیدار کرده و در نشست سه جانبه شرکت کردند.

بر اساس این گزارش، در این دیدار ارتباط آسیای میانه با جنوب آسیا، کاهش هزینه های ترانزیتی در قلمروهای سه کشور و تعدادی دیگر از موضوعات مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا خواست در زمینه آموزش دختران در افغانستان همکاری کنند

 حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان
حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان در دیدار با دو مقام اتحادیه اروپا در کابل، خواستار همکاری در عرصه آموزش به ویژه آموزش دختران و کمک برای مراقبت و سلامت طفل و مادر در افغانستان، شده است.

آقای کرزی از دیدار با پاتریس اوستبوس، رئیس بخش آسیا و شرق میانه کمیسیون اروپا و رافایلا یودیچه شارژدافیر اتحادیه اروپا در افغانستان، در حساب ایکس تویتر سابق خود، به روز جمعه (۲۶ اپریل )خبر داد.

رئیس جمهور کرزی در این ملاقاتش همچنان از کمک های بشر دوستانه اتحادیه اروپا به مردم افغانستان ابراز امتنان کرد.

منع آموزش و تحصیل دختران و زنان در افغانستان یکی از چند مورد محدویت بر آنها پس از حاکمیت دو باره طالبان در افغانستان از ماه آگست سال ۲۰۲۱ میلادی به این سو، به حساب می رود.

وزیر دفاع روسیه از حضور گروه های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرد

سئرگی شویگو وزیر دفاع روسیه
سئرگی شویگو وزیر دفاع روسیه

وزیر دفاع روسیه می گوید که گروه های تروریستی تندرو مستقر در افغانستان هنوز هم تهدید اصلی برای امنیت کشور های آسیای میانه است.

سئرگی شویگو این مطلب را در سخنرانی خود به روز جمعه ( ۲۶ اپریل) در نشست وزاری خارجه کشور های عضو سازمان همکاری شانگهای در قزاقستان بیان کرد.

هرچند وزیر دفاع روسیه از این گروهها مشخصاً نام نبرد، اما شاخه ولایت خراسان داعش مسئولیت چند حمله اخیر در افغانستان را بر عهده گرفته است.

به تازگی امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجۀ طالبان ادعا کرد که حد اقل سه کشور همسایه افغانستان زمینه را برای فعالیت داعش در منطقه، مساعد ساخته اند.

اما او از این کشور های نام نبرُد.

سازمان همکاری شانگهای یک اتحادیه همکاری امنیتی است که روسیه، هند، چین ایران، پاکستان، قزاقستان، ازبکستان، قرغیزستان و تاجیکستان در آن، عضویت دارند.

سازمان صحی جهان ارقام تازهٔ از افزایش بیماری سرخکان در افغانستان منتشر کرد

تصویر آرشیف: داخل یکی شفاخانه ها که در آن اطفال مبتلا به سرخکان بستر اند
تصویر آرشیف: داخل یکی شفاخانه ها که در آن اطفال مبتلا به سرخکان بستر اند

سازمان صحی جهان WHO می گوید که از آغاز سال ۲۰۲۴ تا حال افغانستان شاهد ۱۸۷۴۴ مورد مشکوک مرض سرخکان بوده که از‌آن جمله ۹۴ نفر جان داده اند.

نظر به معلومات سازمان صحی جهان بیش از ۸۰ درصد موارد مشکوک سرخکان اطفالی اند که سن شان از پنج سال کمتر است و بیش از ۴۵ درصد از طبقه اناث میباشند.

سازمان صحی جهان همچنان گفته که بیشترین موارد در ولایت بلخ ، بعد سمنگان، خوست و فراه میباشد.

در گزارش همچنان آمده که در گراف ابتلا به مرض سرخکان که در سال ۲۰۲۳ یک افزایش قابل ملاحظه دیده میشد ، اکنون کاهش مشاهده میشود.

نظر به این گزارش در ۱۶ هفته سال ۲۰۲۴ موارد مشکوک سرخکان ۱۳۱۶ بود که هفت تن آنها فوت کردند. در مقایسه با هفته های قبل از آن این ارقام یک نوع ثبات را در موارد سرخکان در افغانستان نشان میدهد.

حادثهٔ ترافیکی در ولایت پروان منجر به جراحت چهار تن گردید

تصویر از رویداد ترافیکی در ولایت پروان
تصویر از رویداد ترافیکی در ولایت پروان

در نتیجه یک حادثه ترافیکی در ولایت پروان ، به شمول یک زن چهار تن زخمی شدند.

مسولین محلی طالبان در ولایت پروان می گویند حادثه ترافیکی ناوقت روز پنجشنبه در مربوطات ولسوالی شینواری این ولایت رخ داده است.

قوماندانی امنیه طالبان درولایت پروان با نشر اعلامیهٔ خبری گفته است ، این حادثه زمانی اتفاق افتاد که یک موتر نوع کرولا که از ولسوالی سیاه گرد به طرف شهر چاریکار و یک موتر نوع سراچه از طرف شهر چاریکار به طرف ولسوالی سیاه گرد در حال حرکت بود تصادم کرده اند.

به گفته ی مسولین، در این حادثه به شمول یک زن چهار تن زخم برداشتند که به کمک مردم محل و مسولین محلی به شفاخانه ملکی این ولایت انتقال داده شدند .

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG