لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۸

در ماه حمل خط آهن ترکمنستان به بندر آقینه خواهد رسید


وصل شدن از راه آسیای میانه و ایران با اروپا و خلیج و رسیدن خط آهن و پایپ لاین تیل ترکمنستان به بندر آقینه از برنامه های مهمی است که رئیس جمهور افغانستان از عملی شدن هرچه زود تر آن حرف میزند.

محمد اشرف غنی روز پنجشنبه در کابل به خبرنگاران گفت که در ماه حمل سال پیش رو تغییرات اساسی در واردات و صادرات افغانستان به میان خواهد آمد و برنامه های مهمی کاریابی تطبیق خواهد شد.

آقای غنی تاکید میکند که افغانستان تلاش دارد تا با گسترش برنامه های ترانزیتی و تجارتی از حالت اتکا بر چند کشور بیرون شود: " باید از حالت اتکا بر یک یا دو کشور همسایه برائیم برای تنوع ترانزیت افغانستان اقدامات جدی انجام شده است. در ماه حمل انشاالله خط آهن ترکمنستان به بندر آقینه میرسد، در کنار آن لوله تیل ترکمنستان نیز در ماه حمل به بندر آقینه میرسد. "

رئیس جمهور غنی میگوید که افغانستان از راه آذربایجان، گرجستان و ترکیه با اروپا و از راه بندر چا بهار به کشورهای خلیج وصل خواهد شد.

محمد اشرف غنی میگوید که اقتصاد پایدار باید در افغانستان ایجاد شود و این کشور از حالت مصرفی به تولیدی مبدل شده و خودکفا گردد.

در حال حاضر بیشترین واردات افغانستان از پاکستان و ایران بوده و این دو کشور از مسایل تجارتی و ترانزیتی در برخی موارد به حیث وسیله فشار در برابر افغانستان استفاده کرده اند.

اما گزارش های تازه میرساند که در این اواخر افغانستان واردات اش را از کشورهای آسیای میانه نیز افزایش داده و واردات این کشور از پاکستان نزدیک به چهل درصد کاهش یافته است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان میگوید که در کنار آغاز کار پروژه تاپی یا انتقال گاز ترکمنستان از راه افغانستان به پاکستان و هند تلاش میشود تا برق بیشتر در افغانستان تولید شده و از آب های این کشور نیز استفاده درست صورت گیرد:

" موضوعی که مورد تمرکز اساسی ماست از یکسو برق است و از طرف دیگر آب. سیاست ما در زمینه برق این است که به مرکز تجارت انرژی مبدل شویم، کاسا یکهزار از یکسو، تاپی از طرف دیگر و پروژه های که با ترکمنستان داریم همه نشان دهنده این مرکزی شدن است. همچنان ما باید به یکی از کشورهای مهم تولید و صادر کننده انرژی برق مبدل شویم. "

محمد اشرف غنی بار ها گفته است که تلاش دارد تا افغانستان به پل ترانزیتی و تجارتی میان آسیای میانه و آسیای جنوبی مبدل گردد و از موقعیت جغرافیایی اش برای تقویت تجارت و اقتصاد خود و منطقه استفاده مزید بکند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG