لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۹

المعلمی: تنش ها با ایران بالای پروسهء صلح سوریه تاثیر ندارد


عبدالله المعلمی سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل متحد
عبدالله المعلمی سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل متحد

با آنکه اقدامات عربستان سعودی یک مرحلهء تازه را در جنگ های فرقوی در سوریه آغاز کرده است، اما ریاض نگرانی های را بی مورد دانست که گویا تنش های موجود بین عربستان سعودی و ایران بالای تلاش های صلح در سوریه تاثیر ناگوار خواهد داشت.

یک گروهء مشهور مخالفان رژیم سوریه روز دوشنبه از همهء کشور های عرب خواست که از عملکرد عربستان سعودی پیروی نموده، روابط دیپلوماتیک شان را با ایران قطع کنند.

بحرین، امارات متحدهء عربی و سودان سه متحد نزدیک عربستان سعودی روابط دیپلوماتیک شان را با تهران محدود ساخته و یا هم قطع کرده اند.

کویت امروز گفت، سفیرش از تهران خواسته است و دولت سودان اعلان کرد که به دیپلوماتان ایرانی در شهر خرطوم دو هفته وقت داده است که از این کشور خارج شوند.

بانکی مون سرمنشی عمومی سازمان ملل متحد، ایالات متحدهء امریکا و بریتانیا گفته اند، احتمال دارد قطع روابط دیپلوماتیک بین ریاض و تهران جنگ های فرقوی را افزایش دهد که یک مانع در برابر تلاش های صلح سوریه است.

آنها همچنان گفته اند که این تنش ها دامنهء منازعات را در شرق میانه گسترش می دهد که ده ها سال دوام خواهد کرد و یک ضربه بالای تلاش های صلح خواهد بود.

حکومت به رهبری شیعه ها در ایران از رژیم بشارالاسد حمایت می کند و نظام سلطنتی سنی عربستان سعودی هم حمایت از شورشیانی را به عهده دارد که بر ضد رژیم سوریه می جنگنند.

ایالات متحدهء امریکا، روسیه و سایر قدرت های جهانی که متحدان بین المللی این دو قدرت منطقوی به شمار می آیند، تلاش های را برای پیشبرد پروسهء صلح سوریه آغاز کرده اند که از گذشته نیز با موانع جدی مقابل بوده است.

عبدالله المعلمی سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل متحد با اشاره به تنش های اخیر در روابط عربستان با ایران، روز دوشنبه گفت:
"چون ما در یمن و سوریه از پروسهء صلح بطور جدی حمایت می کنیم، از جانب ما کدام تاثیر بالای این پروسه نخواهد داشت."

عبدالله المعلمی گفته است، عربستان سعودی در اجلاس آینده در مورد سوریه اشتراک خواهد کرد و با آنکه بالای نقش ایران در این پروسهء شک دارد، آن را به خاطر ایران تحریم نخواهد کرد.

سفیرعربستان سعودی در سازمان ملل متحد می گوید، قبل از قطع روابطبا تهران هم ایران چندان از این پروسه حمایت نمی کرد و در مورد تلاش های صلح نظر مثبت نداشت.

به گفتهء عبدالله المعلمی ایران موقف منفی و مغرضانهء را اتخاذ کرده است و تصور نمی کند قطع روابط با این کشور از عملکرد ایران جلوگیری کند.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که ستیفان دیمستورا فرستادهء خاص سازمان ملل متحد برای سوریه مسافرتش را به تهران و ریاض آغاز کرده است تا مطمین شود که تنش های موجود در روابط بین این دو کشورگفتگو های صلح سوریه را زیانمند نخواهد ساخت که قراراست به تاریخ 25 جنوری سالجاری میلادی تدویر یابد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:00 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG