لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۱

عبدالله: وزارت داخله علیهء فروشنده گان مواد مخدر جداً اقدام کند


رئیس اجرائیه حکومت افغانستان میگوید اگر جلو خرید و فروش مواد مخدر در افغانستان گرفته نشود، این چالش بیشتر از گذشته درد سر ساز خواهد شد.

عبدالله عبدالله که روز دوشنبه از پانزده صد معتاد بستری در کمپ فینکس کابل دیدار کرد، به اقدام جدی از سوی وزارت امور داخله در کار گرفتاری فروشنده گان مواد مخدر تاکید کرد.

آقای عبدالله عبدالله گفت که برای جلوگیری از فروش مواد مخدر در افغانستان تلاش های ثمر بخشی انجام نشده است و این علت سبب شده تا رقم معتادان در این کشور افزایش یابد:

" یکی از معتادان در صحبت های شان برای مان یاد آور شدن و گفتند آنهای که مواد مخدر را به فروش می رسانند، بازداشت نمی شوند و اکنون ما برای وزارت امور داخله وظیفه می دهیم تا در این قسمت توجه جدی کنند و باید بگویم که تا کنون توجه زیاد صورت نگرفته اینکه توجه نشده چه که حتا فروشنده گان می آیند با موترهای شان و مواد مخدر را در زیر پُل برای معتادان تقسیم می کنند. "

یافته های اخیر مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر افغانستان نشان میدهد که در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۶۰۰ تن از فروشنده گان مواد مخدر در این کشور بازداشت شده اند که در مقایسه به سالهای گذشته، رقم بلند فروشنده گان مواد مخدر را نشان میدهد.

این شفاخانه که کمپ فینکس نام دارد پیش از این پایگاه نظامیان خارجی بود اما نزدیک به یک ماه پیش این کمپ به فرمان رئیس جمهور غنی برای درمان معتادان اختصاص داده شد و در حال حاضر پانزده صد معتاد به مواد مخدر در آن زیر درمان قرار دارد.

فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان می گوید تا کنون ۷۰۰ تن از معتادان به مواد مخدر این شفاخانه بستری شده اند و گنجایش ۸۰۰ بستری دیگر را دارد.

شماری از معتادان به مواد مخدر میگویند بسیاری از آنان به علت دسترسی آسان به مواد مخدر، نتوانستند این عمل را ترک کنند و پیوسته از آن استفاده کرده اند.

وکیل احمد که باشنده هرات است در این باره که چرا نتوانسته است این پدیده را ترک کند برای ما گفت: " ما معتادانی در هرات داریم که خودم هم در صفوف آنان بودم. هر روز صبح شنبه میرفتیم و یک مقدار مواد مخدر که حق ما می رسید، می گرفتیم. "

سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان میگوید از افزایش رقم معتادان در کشور نگران است و از تلاش های تازه برای درمان آنان سخن میزند.

خانم عظیمی میگوید برنامه های تازه را در این راستا روی دست دارند و دو مرکز تازه را برای تداوی معتادان ایجاد کرده است: " کار دو کمپلکس از سوی وزارت ما در حال تکمیل شدن است، یکی آن در هلمند که کارش ۹۸ درصد و دیگر در ننگرهار است که کار آن در حدود شصت درصد تکمیل شده است. "

برای درمان معتادان به مواد مخدر کشور در حالی از تلاش ها سخن زده میشود که در حال حاضر بر بنیاد آمار وزارت مبارزه با مواد مخدر در ۱۳۲ ولسوالی ولایت های افغانستان کشت کوکنار ادامه دارد.

گزارش های اخیر نشان میدهد که پس از آزمایش های صحی مشخص شده است که ۳.۵ میلیون تن در افغانستان معتاد به مواد مخدر هستند و حدود چهل هزار معتاد به مواد مخدر در این کشور، نیاز به تداوی دارند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG