لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۱

نقش یک جوان تازه کار افغان در سریال ترکی "قیام"


سید عبدالله سادات جوان تازه کار سینما از قریه دور افتاده باغ بوستان ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب که به تازه گی در نقش یک سرباز مغل در سریال "قیام" نقش بازی کرده است می گوید، او برای تحصیل به کشور ترکیه رفته و در آنجا نظر به علاقه و شوقی که داشت در سریال قیام نقش بازی کرده است.

سادات که ۲۰ سال سن دارد در کنار تحصیل اش به همکاری هنر پیشه سینمای کشور ترکیه دلی دمیر، هنر سینمایی اش را به پیش می برد.

سادات به صورت اتفاقی وارد دنیای بازیگران سینما شده است. این جوان قشلاقی که در یک گوشۀ دور افتاده افغانستان زنده گی داشت و برای اولین بار به خارج سفر کرد، در مدت کوتاه توانست خود را با هنر تمثیل آشنا سازد و در نقش های مختلف در سریال ترکی بازی کند.

در این زمینه سادات گفت، در سریالی که او نقش بازی می کند قیام عثمانی نام دارد و در باره قیامی است که در قرن ۱۸ میلادی در سلسلهء عثمانی به وقوع پیوست.

این سریال محصول شبکه تی آر تی ترکیه است که تا به حال ۴۱ قسمت آن نشر شده و در افغانستان نیز از طریق تلویزیون خصوصی طلوع پخش می شود.

به گفته سادات، این سریال در باره مخالفان سلطان احمد است که کنار هم جمع می شوند و دست به یک قیام می زنند.

وی در مورد داستان این سریال چنین گفت:

"مردی توسط عثمانی ها کشته می شود این مرد دو فرزند داشته که در کودکی شاهد قتل پدر شان بوده اند. یک پسر بنام قاسم و یک دختر بنام جان فدا. این هر دو وقتی بزرگ می شوند تصمیم به انتقام از کل حکومت عثمانی می گیرند."

سادات بازیگر تازه کار است که تا چندی قبل تنها از پرده تلویزیون چنین سریال ها را تماشا می کرد و در افغانستان شرایط برایش مساعد نبود و حالا که بخت یاری اش کرده از کارگردان و سناریو نویس های سریال قیام اظهار خرسندی نموده از دلی دمیر هنر پیشه ترکی توصیف می کند و می گوید مردم ترکیه این هنر پیشه را به خوبی می شناسند.
وی گفت:
"کارگردان سریال قیام بسیار یک آدم خوب است، با من همکاری خوب کرده و مرا تشویق می کند. از انسان دوستی و از صمیمیت این کارگردان بسیار خوش استم و رضایت دارم."

سادات از طریق این سریال می خواهد خود را به مخاطبان معرفی کند. این مسئله مایه غرور وافتخار این جوان است و سعی می کند تا پایان تحصیلش در ترکیه یک کارگردان و یا هم هنر پیشهء سینمایی شود و به بهترین وجه مسئولیت خود را به هموطنان افغانی اش در داخل کشور انجام دهد.

پیش از این نیز یک سینماگر افغان بنام محمد جان مشهور به گورن که او را در ترکیه به صفت هنرمند درویش صفت می شناسند در ۱۲ سریال ترکی نقش بازی کرده است. محمد جان گورن قبلاً در سینمای افغانستان در فلم سیاموی جلالی، غلام عشق و جنایت کاران نقش کلیدی داشته است.

گزارش: محمد عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG