لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۶

روسیه از پروسه مذاکرات صلح افغانستان حمایت میکند


الکساندر مانتیتسکی سفیر روسیه در کابل
الکساندر مانتیتسکی سفیر روسیه در کابل

به دنبال شماری از کشور های مطرح جهان، اکنون روسیه از مذاکرات صلح افغانستان اعلان حمایت کرده است.

سفیر روسیه در کابل روز چهارشنبه با معاون اول مشاور امنیت ملی افغانستان گفتگو کرده و از آماده گی کشورش برای هرگونه همکاری ممکن در این پروسه خبر داده است.

پیش از این، امریکا، چین، بریتانیا و شماری از کشور های منطقه و جهان گفته بودند که از روند گفتگو های صلح افغانستان تحت رهبری افغان ها حمایت میکنند.

به گفته مقام های افغان، الکساندر مانتیتسکی سفیر روسیه در کابل در همین مورد دیروز با محمد سلیمان کاکر معاون اول مشاور امنیت ملی افغانستان گفتگو کرد.

تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان به رادیو آزادی گفت: در مذاکرات میان دو مقام، روی گسترش روابط افغانستان و روسیه، مبارزه مشترک با تروریزم و همکاری های نظامی روسیه در عرصه تجهیز نیرو های امنیتی افغان هم بحث شد:

" سفیر کبیر روسیه در کابل از مذاکرات چهار جانبه برای شروع مذاکرات صلح افغانستان یکبار دیگر حمایت کشورش را اعلان کرد و تاکید کرد که دولت روسیه از پالیسی جمهوری اسلامی افغانستان برای تامین امنیت و تحکیم صلح در افغانستان حمایت میکند. "

روز دوشنبه مقام های افغان، پاکستانی، امریکایی و چینی در اسلام آباد، در مورد چگونه گی مذاکرات صلح با طالبان نشستی را برگزار کردند. قرار است کابل روز دوشنبه میزبان دور دوم گفتگو های چهارجانبه باشد.

مقام های افغان میگویند: در نشست بعدی، در باره پلان صلح گفتگو میشود و در نهایت مسئولیت های هر جانب روشن خواهد شد.

از جانب افغانستان در نشست اسلام آباد، حکمت خلیل کرزی معیین سیاسی وزارت خارجه شرکت داشت. او میگوید: صلح افغانستان سه بخش دارد که اولی دوره مقدماتی پیش از گفتگو ها، دوم مذاکرات مستقیم و روبرو با طالبان و سوم عملی کردن همین پلان است.

کشور های قدرتمند جهان از جمله چین و امریکا که نماینده های شانرا در نشست چهارجانبه نقشه راه به اسلام آباد فرستاده بودند، از این روند و گفتگو های حکومت افغانستان با طالبان استقبال میکنند.

حالا هم روسیه به حیث یکی از کشور های مطرح در جهان، از این روند حمایت کرده است.

پیش از این، کارن پییرز سفیر بریتانیا در کابل، به رادیو آزادی گفته بود: کشورش از روند مذاکرات افغانستان استقبال میکند و تعهد می سپارد که لندن برای هر گونه کمک در این مورد آماده است:

" ما به یک افغانستان امن و با ثبات متعهد هستیم. حکومت، صدراعظم و سفارت بریتانیا به اندازه توان شان هر کاری را انجام خواهیم داد تا با حمایت پروسه صلح افغانستان کمک کند و در صورتی که افغانستان از ما بخواهد ما برای همکاری تخنیکی آماده هستیم. "

دور اول گفتگو های صلح افغانستان میان حکومت و طالبان در ماه جولای پارسال پس از نشر خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر سابق گروه طالبان قطع شد.

حالا این گروه به دو دسته تقسیم شده که یکی را ملا اختر محمد منصور و دیگرش را ملا محمد رسول رهبری میکنند.

اختلاف ها میان دو گروه، پرسش های را مطرح میکند که گفتگو های صلح با کدام گروه صورت میگیرد.

اما معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان در جریان همین هفته در کابل گفت: حکومت افغانستان برای گفتگو با گروه منصور، با گروه رسول و اعضای دفتر طالبان در قطر، آماده است.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG