لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۸

فعالان مدنی خواهان توزیع تذکره های الکترونیکی شدند


برخی فعالان مدنی بروز پنجشنبه با راه اندازی تظاهرات در کابل خواهان توزیع تذکره های الکترونیکی شدند.

تظاهر کننده گان می گفتند که قانون ثبت احوال نفوس باید هر چه زود تر تطبیق شود و بجای مصلحت، به قانون اولویت داده شود.

این افراد که خود را اعضای جنبش توزیع تذکره های الکترونیکی می خوانند با سر دادن شعار ها خواهان توزیع هر چه عاجل تذکره های الکترونیکی شدند.

مظاهره کننده گان که تعداد شان به ده ها تن می رسید روز پنجشنبه تظاهرات را از منطقه بهارستان کابل آغاز کردند و گفتند که ملت دیگر مقامات و مردم بدون تذکره را نمی خواهند.

احمد ذکی تنظیم کننده مظاهره می گوید:

"روند توزیع شناسنامه ها آغاز شود، توقف اش به نفع مردم نیست به جای مصلحت باید قانون نهادینه شود جرأت تحکیم و تطبیق قانون باید پیدا بکنند، تاچه وقت مصلحت این مملکت از مصلحت گرایی امروز زمین گیر شده قانون حافظ ندارد."

تظاهر کننده گان می خواستند به چهار راهی پشتونستان بروند اما در منطقه باغ زنانه پولیس جلو آنان را گرفت که مظاهره کننده گان در همانجا مجسمه های پلاستکی رهبران حکومت وحدت ملی را به آتش زدند.

آنان می گویند، به اساس قانون ثبت احوال نفوس باید توزیع تذکره های الکترونیکی آغاز شود که تمام مراحل آن تکمیل شده و دیگر نباید توزیع این تذکره ها شکار مصلحت های سیاسی گردد.

عین الدین بیک یکی دیگر از تنظیم کننده گان راه پیمایی می گوید که اگر تذکره های الکترونیکی توزیع گردد بسیاری مشکلات برطرف خواهد شد و آنان از خواست شان دست بردار نیستند.

وی گفت:

"توزیع شناسنامه های برقی یک گام نهایت مهم و موثر برای توسعه افغانستان است، این امر آمار دقیق شهروندان کشور روشن می سازد جلو جعل و تقلب را می گیرد به حکومت داری الکترونیکی کمک می کند، و در شناسایی مجرمین کارا می افتاد."

خواستیم در این مورد نظر حکومت را نیز داشته باشیم اما مسئولین مطبوعاتی ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه از صحبت در این مورد خودداری کردند.

این در حالیست که قبل از این اداره توزیع تذکره الکترونیکی آماده گی کامل را جهت توزیع این تذکره ها اعلان کرده بود اما بنابر دلایل نا معلوم پروسه توزیع تذکره های الکترونیکی به تعویق افتاده است.

این خواست در حالی مطرح می گردد که در گزارش اخیر کمیته مستقل مبارزه علیه فساد اداری از مشکلات زیاد در این اداره پرده برداشته و می گوید که اگر در این سیستم اصلاحات به میان نیاید شروع این سلسله می تواند نگرانی ها و مشکلات زیاد را به بار آورد.

گزارش: حمیرا الکوزی

XS
SM
MD
LG