لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۸

نگرانی ها از معتاد شدن زندانیان در محبس غور


داکتران بخش تداوی معتادین در شفاخانه ولایتی غور از انتقال مواد مخدر در زندان این ولایت و افزایش روز افزون افراد آلوده به مواد مخدر در این زندان ابراز نگرانی میکنند.

به گفته آنها انتقال مواد مخدر در زندان سبب شده است تا افرادی که به جرایم مختلف به زندان می آیند بعد از سپری نمودن یک مدت مصاب به این مرض شوند.

داکتر محمد عمر لعلزاد مسئول بخش معتادین شفاخانه ولایتی غور میگوید: دسترسی زندانیان به مواد مخدر سبب شده است تا ضمن بی نتیجه ماندن افراد تحت تداوی، باعث افزایش رقم معتادین نیز گردد:

" بد بختی به این است که شخص که جرم اش اعتیاد نبوده ولی به زندان که رفته معتاد شده است، وای برای ما مایوس کننده است که مواد وقت که به زندان هم انتقال بشه پس تداوی هم نتیجه ندارد و معتادین هم افزایش پیدا خواهد کرد. "

در همین حال داکتر نور محمد حیدری یکی از داکتران موظف در شفاخانه تداوی معتادین غور میگوید: روی آوردن افراد بعدا از زندانی شدن به مواد مخدر سبب شده است تا زندان ولایت اکنون به یک مرکز که بیشترین معتاد را دارد مبدل شود.

آقای حیدری می افزاید که وی بعد از گفتگوی با شماری از معتادین داخل محبس غور در مورد افزایش این افراد، دریافته است که دلیل عمده رو آوردن زندانیان به مواد مخدر دسترسی آسان آنها به مواد در داخل زندان است:

" زمانیکه ما برای توزیع ادویه و دیدن مریضان به محبس میرفتیم با آنها صحبت های داشتیم که چرا وضعیت شما روز به روز بدتر شده میرود و خوب نمیشود، برای ما میگفتند که به داخل زندان به ما مواد میرسد ولی این که چی کسی این کار را میکنه باید مسئولین زندان پاسخ بگویند. "

اما سمونوال عبدالبصیر آمر محبس غور این ادعای داکتران شفاخانه معتادین را به شدت تگذیب میکند و می افزاید که از دو ماه به این سو هیج داکتر از محبس دیدن نکرده است.

آمر محبس غور میگوید: با آنکه هیج مواد مخدر در داخل محبس غور انتقال داده نمیشود شماری معتادین نیز روبه کاهش است: " این گپ را من به شدت رد میکنم از سه به این سو معتادین تداوی شده و هیچ کس هم معتاد نشده هرکس که ای گپ را میزنه غیر مسئولانه است و همین داکترها از دو ماه هم به محبس نیامده اند. "

نگرانی از افزایش معتادین در زندان ولایت غور در حال صورت می گیرد که پیش از این نیز، مقامات در اداره محلی غور گفته بودند که هفتاد هزار معتاد به مواد مخدر که یک رقم بالا را نسبت به گذشته ها نشان میدهد در غور وجود دارد.

ولی این اولین بار است که مسئولین صحیح در غور از انتقال مواد مخدر در زندان این ولایت که اکنون ۲۰۷ تن به شمول پنج خانم در آن زندانی هستند صحبت میکنند.

گزارش: قادر غفوری

XS
SM
MD
LG