لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۸

باشنده‌گان شهر آقچه جوزجان از افزایش تعداد معتادان نگران اند


بازار بوریا بافی و کوچه کلالی در شمال شهر آقچه
بازار بوریا بافی و کوچه کلالی در شمال شهر آقچه

بازار بوریا بافی و کوچه کلالی در شمال شهر آقچه به مکانی برای معتادان مواد مخدر تبدیل شده است. این محل اقامتگاه معتادانی است که از کشور ایران و ولایات همجوار جوزجان در اینجا تجمع نموده اند.

دود تریاک و سایر مواد مخدر که توسط معتادان در بازار بوریا بافی استفاده میگردد به هوا بلند میشود و صدای معتادان نشه نیز بگوش میرسد.

دکانداران و کسبه کاران این بازار میگویند در هفته های اخیر زنان و دخترانی را دیده اند که در این محل برای خرید و فروش و یا استفاده مواد مخدر در رفت و آمد بوده اند.

تاج محمد یکتن از باشنده گان شهر آقچه چشم دیدش را از وضعیت معتادان این محل چنین بیان می کند:

" شما هم میبینید که معتادان در اینجا جمع شدند و روز بروز تعداد شان به عوض اینکه کم شده بروند زیاد میشوند. با زنان یکجا پودر میزنند، بسیاری زنان هم پودری هستند و دکان دارانیکه در این محل دکانداری میکنند از دست اینها بسیار به عذاب هستند. "

باشنده گان آقچه نگران هستند که این معتادان در صورتی که پول مواد مخدر را تامین کرده نتوانند ممکن است به کار های خلاف دست بزنند.

سید غلام از معتادانی است که می گوید در ایران معتاد شده و تلاش هایش برای ترک اعتیاد نتیجه نداده است.

وی همچنان گفت: " چند سال در ایران بودیم، در آنجا عیاشی زیاد است دیگه و بسیاری مردم به مواد مخدر آغشته هستند و ما هم از ایران معتاد شدیم و به وطن برگشتیم. "

این معتاد می افزاید خرید و فروش مواد مخدر در شهر آقچه آزاد است.

محمد حسین و یکتن از زنان معتاد نیز در این باره گفتنی های دارند که می گویند:
" در گذشته در ایران کار میکردیم خوب بودیم و حال که به این عمل آغشته شدیم وضعیت ما خراب است. زندانی هم شدیم و از خانه ناراحت شده برآمدیم. "
" ۲۲ سال می شود معتاد هستم یک تکلیف پیدا شد تریاک استعمال کردم و دچار این عمل شدم. به دیگران نصیحت میکنم که مانند من به این عمل گرفتار نشوند. "

در همین حال داکتر امان الله امین معاون شفاخانه ۵۰ بستر تداوی معتادین مواد مخدر صحت عامه جوزجان می گوید که این شفاخانه ظرفیت ۵۰ بستر را داشته برای فعلاً ۳۷ تن مرد و ۱۵ تن از خانم های معتاد تحت تداوی قرار دارند.

داکتر امین علاوه کرد که بسیاری از مریضان معتاد در این شفاخانه طور داوطلبانه مراجعه مینمایند: " تداوی ما حد اقل برای ۴۵ روز است اما کسی که میخواهد تداوی دوامدار نماید تا ۳ ماه میتواند از طریق این شفاخانه رهنمایی شود که ما در خدمت شان هستیم. "

اما شماری از باشنده گان شهر آقچه برای تداوی بهتر و کاهش تعداد معتادان در این شهر از دولت میخواهند تا در خود این شهر یک مرکز تداوی ۲۰ بستر معتادان ایجاد شود.

مسئولان محلی نیز افزایش روز افزون معتادان مرد و زن را در آقچه تایید میکنند و این وضعیت را نگران کننده خوانده می گویند که این مشکل از چالش های اساسی در شهر آقچه بوده و تلاش ها برای دریافت راه حل ادامه دارد.

آنان میگویند شماری از معتادان از شهر های دیگر به این شهر انتقال داده میشوند.

بگفته مسئولان محلی قرار است این معتادان به زودی در بلاک های قوه کار شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان که تازه ترمیم گردیده است در پنج دوره به تعداد ۵۰۰ تن معتاد مواد مخدر انتقال و تحت تداوی قرار گیرند.

گزارش: محمد عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG