لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۰

جبهه ملی نوین با اعلان تاریخ انتخابات آینده موافق است


انوارالحق احدی رئیس جبهه ملی نوین
انوارالحق احدی رئیس جبهه ملی نوین

اعلام تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها با عکس العمل های مثبت و منفی گروه ها و نهاد های سیاسی روبرو شده است.

انوارالحق احدی رئیس جبهه ملی نوین که از اپوزیسیون سیاسی حکومت شمرده میشود میگوید که با تعین این تاریخ موافق است اما تاکید میکند که حکومت باید تا آنزمان سیستم انتخاباتی را اصلاح کند.

آقای احدی روز سه شنبه در کابل به خبرنگاران گفت که پیش از برگزاری انتخابات باید مردم بر کمیسیون انتخابات باورمند گردند: " این انتخابات تا حدی به تعویق انداخته شد و ما حکومت فعلی را مسئول آن میدانیم. ما تاریخ جدیدی را که برای برگزاری این انتخابات تعین شده است می پذیریم اما خواهان انتخابات شفاف هستیم. ریکارد کمیسیون انتخابات در باره شفافیت پیش از این آنقدر خوب نبوده و مردم بر این کمیسیون و صداقت آن باور ندارند. "

آقای احدی تاکید میکند که همزمان با انتخابات ولسی جرگه و شورهای ولسوالی ها باید انتخابات جدید برای ریاست جمهوری نیز صورت بگیرد.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز دوشنبه اعلام کرد که انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها به تاریخ بیست و چهارم ماه میزان سال ۱۳۹۵ برگزارخواهد شد.

این کمیسیون از حکومت خواست تا امکانات مالی این انتخابات را فراهم کند و برای برگزاری آن تدابیر لازم امنیتی اتخاذ کند.

احمد یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تاکید کرد که براساس قانون تا شش سال کسی نمیتواند کمیشنران این کمیسیون را از وظایف شان سبکدوش کند.

اما عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه تاکید میکند که کمیسیون فعلی انتخابات مشروعیت نداشته و باید کمیسیون جدید ایجاد گردد.

آقای عبدالله میگوید که انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها باید از سوی کمیسیون جدید برگزار و مدیریت شود: " یک بار دیگر به هموطنان ما اطمینان می دهیم که اصلاحات انتخاباتی حتمی و ضروری است، از این لحاظ تمام اصلاحات و برنامه های انتخاباتی زیر نظر کمیسیون جدید مستقل انتخابات صورت خواهد گرفت. "

از سوی هم تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف تاریخ اعلام شده برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها را غیر عملی و خلاف مصالح ملی کشور میداند.

این نهاد با نشر اعلامیه گفته است که کمیسیون مستقل انتخابات قبل از اعلام این تاریخ با ارگان های امنیتی، ادارات بین المللی و نهاد های ناظر انتخابات مشوره نکرده است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پیش از این گفته است که حکومت برای راه اندازی انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها آماده گی کامل دارد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG