لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۷

حقجو: گراف سرمایه گذاری ها در افغانستان ۲۲ درصد کاهش یافته است


محمد قربان حقجو رئیس اداره حمایت از سرمایه گذاری یا آیسا
محمد قربان حقجو رئیس اداره حمایت از سرمایه گذاری یا آیسا

اداره حمایت از سرمایه گذاری یا آیسا میگوید که مشکلات موجود در برابر سرمایه گذاران افغان موانع زیادی را در عرصه پیشرفت سرمایه گذاری ها در این کشور ایجاد کرده است.

محمد قربان حقجو رئیس این اداره روز سه شنبه در نشستی تحت نام "بررسی وضعیت سرمایه گذاری ها" که در کابل برگزار شده است، از مشکلات امنیتی و موجودیت فساد گسترده اداری به عنوان موانع عمده در برابر سکتور خصوصی نام برد.

آقای حقجو میگوید که به دلیل مشکلات موجود در افغانستان، بیشتر سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این کشور دل خوش نمیکنند.

وی می افزاید که گراف سرمایه گذاری ها در افغانستان در ربع سوم سال روان ۲۲ درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته کاهش را نشان میدهد: " شش قلم عمده از جمله نبود امنیت، عدم ثبات سیاسی و اقتصادی، فساد اداری و زیر بنا های ضعیف، نبود دسترسی سرمایه گزار و تجار به امکانات پولی، افراد مسلکی و تکنالوژی ماشینری پیشرفته، محاط بودن افغانستان به خشکه این چالش های کلان اقتصادی ما است. "

آقای حقجو از حکومت میخواهد تا موانع موجود فرا راه سرمایه گذاری ها در کشور را برطرف نماید و تلاش ها به هدف ایجاد فضای اعتماد میان سکتور خصوصی و دولت بیشتر گردد.

اداره حمایت از سرمایه گذاری ها یا آیسا به منظور بررسی موانع موجود در برابر سرمایه گذاری ها در کشور و دریافت راه حل آن از شماری مقامات حکومتی در یک نشستی دعوت به عمل آورده بود.

شرکت کننده گان در این نشست روی چگونگی دریافت راه حل ها برای افزایش سرمایه گزاری ها در کشور با هم بحث کردند و قرار است نتایج این بحث ها در چوکات یک استراتیژی جامع به حکومت افغانستان سپرده شود.

در عین حال عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان مشکلات موجود در برابر سکتور خصوصی را تائید کرده گفت که تلاش های حکومت برای حل آن ادامه دارد.

آقای عبدالله میگوید که فساد مالی در ادارات میراث حکومت قبلی است و حکومت وحدت ملی برای جلوگیری از آن اقدامات لازم را روی دست گرفته است: " این تعهد را ما انشالله داریم و به همکاری شما و به یاری خداوند بزرگ و به حمایت مردم افغانستان انشالله تعهد و عزم و اراده قوی حکومت وحدت ملی را برایتان اطمینان میدهم که انشالله هیچ کدام از مسایلی که شما به آن توجه دارید از نظر ما سطحی دیده نخواهد شد و شما نتایج آن را خواهید دید. "

این نخستین بار نیست که اداره حمایت از سرمایه گذاری ها یا آیسا از مشکلات موجود فراه راه سکتور خصوصی و سرمایه گذاری ها در کشور شکایت میکند.

این اداره میگوید که تا کنون تمام تعهدات حکومت برای ایجاد سهولت ها در برابر کار سرمایه گذاران در حد شعار بوده و هیچ اقدامی برای حل آن صورت نگرفته است.

در این حال شماری از نماینده گان سکتور خصوصی از حکومت میخواهند تا برای ایجاد سهولت های کاری در این راستا گام های جدی و عملی را بردارد.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG