لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۶

نا امنی ها در شمال افغانستان سبب کاهش فعالیت رسانه یی شده است


ذبیح الله احساس معاون انجمن خبرنگاران شمال افغانستان
ذبیح الله احساس معاون انجمن خبرنگاران شمال افغانستان

مسئولان انجمن خبرنگاران شمال افغانستان می‌گویند که نا امنی های موجود در شمال کشور سبب شده است تا فعالیت اکثر از رسانه ها توقف یابد.

ذبیح الله احساس معاون انجمن خبرنگاران شمال افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت با آنکه خبرنگاران در ولایات کندز، فاریاب، سرپُل و بغلان از سوی مخالفین مسلح دولت مورد تهدید قرار دارند، مقامات دولتی نیز در برابر آنان از رفتار نادرست کار گرفته و حتی آنان را مورد لت و کوب قرار می‌دهند.

احساس می‌گوید که خبرنگار نمی‌توانند به موقع به معلومات از سوی اُرگان های امنیتی و دولتی دسترسی پیدا کنند و همچنان موجودیت زورمندان محلی و زورگیری های مقامات محلی در ولایات مختلف شمال زمینه برای انجام گزارشات تحقیقی را تنگ ساخته است.

وی می‌گوید که همین برخورد غیر قانونی مقامات دولتی بخصوص مسئولان ارگان های امنیتی سبب کاهش فعالیت های رسانه یی در شمال گردیده است.

احساس در رابطه می‌افزاید: " موجودیت زورمندان محلی و برخورد فرا قانونی مقامات دولتی و ارگان های امنیتی در برابر خبرنگاران سبب شده است که خشونت علیه خبرنگاران نسبت به گذشته افزایش نماید و سطح فعالیت رسانه ها در ولایات کمرنگ شود. "

آقای احساس می‌گوید که در طی ده ماه گذشته سال روان بیش از ۱۸ مورد خشونت علیه خبرنگاران را در ولایات فاریاب، کندز، سرپُل و جوزجان به ثبت رسانده اند.

به گفته آقای احساس، لت و کوب خبرنگاران توسط مقامات دولتی، ضبط وسایل آنان، تهدید به مرگ و زندانی ساختن ژورنالیستان نیز به ثبت رسیده است.

از سوی هم خبرنگاران رسانه های ملی و بین المللی در شمال افغانستان از عدم دسترسی به اطلاعات به موقع و موثق از سوی نهاد های دولتی بخصوص ارگان های امنیتی شکایت دارند.

آنان می‌گوید معلومات کاذب و غیر موثق از سوی ارگان های دولتی سبب می‌شود که به اعتبار خبرنگاران و رسانه ها نزد مخاطبین و جامعه صدمه وارد شود.

حبیب الله نجفی زاده خبرنگار آژانس خبری پیام آفتاب در بلخ می‌گوید که اعتبار خبرنگار و منبع نشر خبر بستگی به انعکاس حقایق و واقعیت های یک رویداد دارد و هر زمانیکه مقامات دولتی معلومات غیر موثق را در اختیار رسانه ها قرار دهد انعکاس آن سبب چالش شده و اعتبار رسانه را صدمه می‌زند.

نجفی زاده به این باور است: " هر زمانی که ارگان های امنیتی و سایر نهاد های دولتی معلومات بی موقع و غیر موثق را در اختیار رسانه قرار دهد دقیقاً انعکاس آن به اعتبار رسانه نزد مردم و مخاطبین صدمه وارد می‌سازد. "

تنها زون شمال نیست که نا امنی ها سبب کاهش فعالیت رسانه یی در آن گردیده است، بلکه در نقاط مختلف کشور ده ها رادیو محلی از اثر نا امنی های موجود مسدود شده و فعالیت سایر رسانه ها را با چالش مواجه ساخته است.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG