لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۱

صدیقی: تلاش ها برای تأمین امنیت رسانه ها و خبرنگاران بیشتر می شود


روز دوشنبه یک حمله بالای کارمندان تلویزیون طلوع و موبی گروپ صورت گرفت
روز دوشنبه یک حمله بالای کارمندان تلویزیون طلوع و موبی گروپ صورت گرفت

پس از حمله انتحاری بالای کارمندان تلویزیون طلوع و موبی گروپ، وزارت داخله افغانستان می‌گوید که برای تأمین امنیت کارمندان رسانه ها در کشور از تمامی امکانات استفاده خواهد شد.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه در کابل به خبرنگاران ضمن تقبیح این حمله گفت که نیروهای امنیتی تلاش خواهد کرد تا خبرنگاران در فضای امن به فعالیت های شان ادامه دهند: " ما تلاش های خود را در قسمت تأمین امنیت کار رسانه یی و خبرنگاران به خرچ خواهیم داد تا اطمینان خاطر برای شان فراهم شود و اینها بتوانند که در یک فضای مصون به تلاش های شان برای یک افغانستان با ثبات ادامه بدهند نیروهای امنیتی مشترکاً در کابل از شب گذشته به اینسو کار می‌کنند و تلاش های شان را به خرچ داده تا تمامی جوانب این حمله را بررسی کنند. "

آقای صدیقی افزود که مخالفان مسلح حکومت با انجام چنین حملات هرگز موفق نخواهند شد که افغانها را از مسیر اصلی شان منحرف سازند.

این در حالیست که حدود سی خبرنگار و کارمند تلویزیون خصوصی طلوع و موبی گروپ زمانیکه پس از ختم کار به سوی خانه های خود در حرکت بودند شام روز چهار شنبه در جاده دارالامان کابل هدف حمله انتحاری قرار گرفتند.

منابع در تلویزیون طلوع گفته اند که در این رویداد هفت تن از کارمندان تلویزیون طلوع جان باخته اند.

در این حال مجیب خلوتگر رئیس اجرایی اداره حمایت از رسانه های آزاد افغانستان"نی" تأکید دارد که نیروهای امنیتی باید بیشتر به تأمین امنیت خبرنگاران بپردازد تا چنین حادثه بار دیگر تکرار نشود: " یکی از موارد که همیشه در زمینه های خشونت علیه خبرنگاران که از قبل آگاهی اش موجود بود به عنوان یک انتقاد مطرح می‌شود همین مسئله است من فکر می‌کنم که نهاد های امنیتی باید بیشتر از این کار می‌کردند تا این حادثه اتفاق نمی‌افتاد درخواست من این است که امیدواریم این حادثه تکرار نشود و نیروهای امنیتی طوریکه در لایحه وظایف شان است بیشتر به تأمین امنیت بپردازند. "

اما اینکه پس از حمله بر کارمندان تلویزیون طلوع خبرنگاران افغان تا چه حد احساس مصونیت می‌کنند ایاز پرهر یکی از خبرنگاران آزاد در پاسخ چنین می‌گوید: " چنین حمله واقعاً خبرنگاران را متأثر می‌سازد مردم عام هم متأثر شدند و ما خبرنگاران نیز متأثر شده ایم و ترس های هم وجود دارد که ممکن بقیه خبرنگاران هم به همین شکل مورد هدف قرار گیرد یا از بین بروند و یا هم زخمی شوند. "

حمله بر کارمندان تلویزیون طلوع و موبی گروپ که مسئولیت آن را طالبان مسلح به عهده گرفتند با انتقاد های شدیدی مواجه شده است.

رئیس جمهور غنی در پیوند به این حمله در پیامی از سویس گفته که با قاتلین افغان‌ها، هیچگاه مذاکره صورت نخواهد گرفت.

همچنان عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه گفته است که حمله بر کارمندان‌ رسانه‌های کشور از چهره واقعی طالبان و تروریست‌ها که به هیچ ارزش دینی و مدنی باور ندارند، پرده بر می‌دارد.

حمله بر کارمندان تلویزیون طلوع بی پیشنه خوانده شده و نگرانی های جدی را به میان آورده است.

طالبان مسلح در ماه اکتوبر گذشته، تلویزیون های "طلوع" و "یک" را برای خود اهداف نظامی تعیین کرده بود.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG