لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۴

چرا قیمت نفت خام این همه کاهش یافته است؟


قیمت نفت خام که در سال گذشته خیلی پایین آمده بود، از آغاز سال جاری تا اکنون 28 درصد کاهش یافته است. اکنون یک بیرل آن به ارزش کمتر از 30 دالر امریکایی در بازار های جهانی تبادله می شود.

تصور می شود کاهش قیمت نفت خام، برای مصرف کننده گان و اکثر شرکت های صنعتی، تیل تصفیه شده و محصولات نفتی را ارزان خواهد ساخت.

جولیان جیسوپ (Julian Jessop) رییس نهاد مطالعات اقتصادی ریسرچر کپیتال اکونومیکس (Researchers Capital Economics Ltd) که در لندن مستقر است می گوید:
"طعنه آمیز به نظر می رسد که در جریان بحران اقتصادی سال های 2007 و 2008 میلادی در جهان، نگرانی جدی در مورد افزایش قیمت نفت وجود داشت، اما برعکس اینک کاهش قیمت نفت ما را نگران ساخته است."

به نوشتهء آژانس خبری اسوشیتدپرس، با وصف کاهش ارزش نفت و قیمت سهام، برعکس بطور مجموعی اقتصاد امریکا در وضعیت بهتر قرار دارد و کارفرمایان امریکایی در ماه دسامبر سال گذشتء میلادی 292 هزار شغل را ایجاد کرده اند.

آژانس خبری اسوشیتدپرس این سوال را مطرح می کند:

چرا قیمت نفت خام این همه کاهش یافت؟

قیمت بلند نفت برای یک مدتطولانی، استخراج کننده گان را تشویق کرد تا منابع تازه نفتی و شیوه های جدید تخنیکی استخراج را جستجو کرده، به محلات تازه رفته، مقدار بیشتر نفت را یافته و موفق هم شوند.

ایالات متحدهء امریکا با استفاده از شیوه های تازهء استخراج، مقدار بیشتر نفت را نسبت به هر کشور دیگر تولید کنندهء نفت یا اوپک به غیر از عربستان، داخل بازار ساخت و با وصف کاهش قیمت آن تولید کننده گان در امریکا و خارج از آن تولید را نه چندان کاهش دادند. اینک با رفع تحریم های بین المللی بر ضد ایران، این کشور می تواند، مقدار بیشتر نفت خام را به بازار عرضه کند.

ذخایر ایالات متحده امریکا در تناسب با هشتاد سال گذشته در بلند ترین سطح آن قرار دارد. سازمان بین المللی انرژی تخمین می کند که تا نیمهء سال جاری تولیدات نفت روزانه 1.5 ملیون بیرل بیشتر از تقاضا خواهد بود.تقاضا برای نفت در حال افزایش بوده است، اما نمی تواند ادامه داشته باشد، چون رشد اقتصادی چین که دومین اقتصاد جهان بعد از ایالات متحدهء امریکاست کند تر شده است.

به نوشته آژانس خبری اسوشیتد پرس، کاهش قیمت نفت، ارزش سهام پایین خواهد آورد و روی اقتصاد برخی ها تاثیر مثبت خواهد داشت. امریکایی ها در ماه نوامبر سال گذشته 5.5 در صد درآمد شان را صرفه جویی کرده اند، اما به نظر می رسد که برای بانک ها و شرکت های نفتی در دراز مدت خبر خوش به ارمغان ندارد.

در حالیکه هنوزهم پیش بینی می شود که ارزش نفت کاهش خواهد یافت، اما جولیان جیسوپ (Julian Jessop) ارزش 60 دالر امریکایی برای یک بیرل نفت را یک قیمت مناسب برای ادامهء فعالیت تولید کننده گان مهم نفت در رشد اقتصادی و در آمد مستهلکین دانسته است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:59 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG