لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۱

عکس العمل ها در مورد حمله بر کارمندان تلویزیون طلوع


حمله انتحاری بر موتر حامل کارمندان تلویزیون خصوصی طلوع عکس العمل های متعدد را در داخل و خارج از کشور برانگیخته است.

شورای حراست و ثبات افغانستان که متشکل از چهره های جهادی و مقامات حکومت حامد کرزی رئیس جمهور پیشین می باشد در مورد این حمله عکس العمل جدی نشان داد.

مسعود ترشتوال سخنگوی این شورا روز پنجشنبه در کابل، خبرنگاران را مبارزان واقعی از کشور خوانده و خواهان توجه و حمایت حکومت به جامعه خبرنگاری گردید: " شورای حراست و ثبات افغانستان حمله دیروز را جداً تقیبح و محکوم میکند و نشانه گرفتن آزادی بیان را به معنای نشانه گرفتن دستاوردهای چهارده ساله افغانستان میداند و اینرا یک عمل ضد بشری، انسانی و اسلامی بیان میکند و حکومت افغانستان باید استراتیژی حمایت از خبرنگاران را تدوین بکند و تعهد که در برابر جامعه خبرنگاری دارد آنرا به انجام آن برساند. "

این اظهارات یک روز پس از آن صورت میگیرد که حمله کننده انتحاری در جاده دارالامان کابل موتر حامل کارمندان تلویزیون خصوصی طلوع را هدف قرارداد.

قرار گزارش ها در این حمله هفت تن از کارمندان بخش های مختلف این تلویزیون کشته و به تعداد بیست تن دیگر زخم برداشتند.

مسئولیت این حمله را طالبان مسلح به عهده گرفته اند.

در این حال شبکه فعالان جوان برای اصلاح و تغییر نیز با برگزاری نشست مطبوعاتی در کابل این حمله را محکوم کرد.

سید میثم احسانی سخنگوی این نهاد روز پنجشنبه در این نشست گفت که انجام این گونه حملات مانع پیشرفت کار رسانه یی در کشور نخواهد شد: " صدای رسای رسانه ها و مردم افغانستان همچنان پایدار خواهد بود و مردم افغانستان با این حملات شکست نخواهد خورد و ما مطمین هستیم که رسانه های افغانستان بیش تر از پیش فعال تر از گذشته در راستای اطلاع رسانی و دادن آگاهی به مردم با تلاش بیشتر فعالیت خواهد کرد و در برابر این حملات به طور یک صدا و یک پارچه ایستاده خواهد شد. "

حمله بر موتر حامل کارمندان تلویزیون خصوصی طلوع را بر علاوه ادارات حکومتی و غیر حکومتی از سوی برخی نهاد های خارجی نیز محکوم شده است.

سفارت امریکا در کابل، دفتر معاونت سازمان ملل متحد یا (یوناما) در کابل، سازمان عفو بین الملل و فدراسیون بین المللی ژورنالستان از جمله ادارات خارجی اند که این حمله را محکوم کرده و خواهان جلوگیری از تکرار آن شده اند.

از سوی هم فدراسیون ژورنالستان و رسانه های افغانستان با صدور اعلامیه در کابل گفت که این جنایت بزرگ و بی پیشینه رابطه رسانه ها را با گروه های تروریستی دگرگون خواهد ساخت.

صدیق الله توحیدی یکی از اعضای این فدراسیون بخشی از اعلامیه که حمله طالبان مسلح در آن محکوم شده بود را به خوانش گرفت که در بخشی از آن چنین آمده است: " فدراسیون ژورنالستان و رسانه های افغانستان این روز را بنام چهارشنبه سیاه در تاریخ رسانه یی افغانستان نام گذاری میکند از تمام رسانه های داخلی و خارجی که در افغانستان فعالیت دارند میخواهیم که تا قوانین نافذ این کشور را به ویژه ماده های مربوط به منع تروریزم و پروپاگندها را جداً رعایت نموده و به آن عمل نماید از حکومت میخواهیم تا در پیگیری این امر اقدام جدی نموده و متخلفان را مورد پیگرد جدی قرار بدهد. "

این فدراسیون همچنان از مسئولان حکومت خواست تا مهره های که در داخل حکومت به نفع مخالفان تبلیغ میکنند را شناسایی نموده و میگوید که به زودی برای تامین امنیت جان کارمندان رسانه یی در هماهنگی با حکومت و مالکان رسانه ها اقدامات را روی دست خواهد گرفت.

از سوی هم موسسه میدیوتیک افغانستان نیز حمله اخیر بر موتر حامل کارمندان تلویزیون خصوصی طلوع را محکوم کرده و از نهادهای امنیتی خواسته است تا در راستای مصونیت جان خبرنگاران و فعالان جامعه مدنی تدابیر لازم را روی دست گیرد.

این نهاد ها تاکید میکنند که کارمندان رسانه ها بخاطر اطلاع رسانی دقیق و به موقع تلاش کرده و در چند سال گذشته قربانی های زیادی را متحمل شده اند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG