لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۱

ششمین نشست اقتصادی میان افغانستان و ترکمنستان درکابل برگزار میشود


اجمل عبدالرحیم زی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان
اجمل عبدالرحیم زی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان

مسئولان وزارت مالیه افغانستان بر اهمیت ششمین نشست اقتصادی میان افغانستان و ترکمنستان تأکید کرده ابراز امیدواری می کنند که مقامات هر دو کشور در زمینه اجرای تعهدات مشترک و چگونگی تطبیق پروژه های اقتصادی به نتایج مطلوب دست یابند.

همزمان با شدت گرفتن رقابت های اقتصادی میان کشورهای منطقه، حکومت افغانستان نیز تلاش ها را به هدف تقویت اقتصاد این کشور و افزایش داد و ستد تجارتی با کشور های منطقه افزایش داده است.

وزارت مالیه افغانستان، ششمین نشست دو جانبه اقتصادی افغانستان – ترکمنستان را که قرار است در ماه آینده در کابل برگزار گردد بخشی از این تلاش های حکومت عنوان می کند.

اجمل عبدالرحیم زی سخنگوی این وزارت می گوید که در این نشست روی مسایل مهم اقتصادی از جمله بررسی تعهداتی دو جانبه ای که در پنجمین نشست اقتصادی میان دو کشور صورت گرفته با مقامات افغانی بحث خواهد شد.

آقای عبدالرحیم زی این مطلب را روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی ابراز داشته گفت که حکومت افغانستان می کوشد روابط اقتصادی اش را با کشورهای منطقه تقویت بخشد.

وی گفت:

" در ششمین نشستی که قرار است در آینده نزدیک در کابل برگزار گردد، بحث در مورد پروژه های که توسط ترکمنستان در افغانستان تطبیق می شود، گزارش دهی در مورد خط آهن اندخوی و آقینه و همچنان بحث در مورد پیشرفت کارهای پروژه تاپی در ششمین نشست اقتصادی بین افغانستان و ترکمنستان صورت خواهد گرفت و گزارشات و انجام فعالیت ها به همدیگر خود گزارش خواهیم داد."

سخنگوی وزارت مالیه می گوید که ترکمنستان ۲۱ پروژه انکشافی را که شامل احداث خط آهن، اعمار مکاتب، لیلیه، کلنیک صحی، مراکز ویژه درمان زنان، آموزش محصلین افغان و امثال آنرا در بر می گیرد در افغانستان تطبیق می کند.

مسئولان وزارت مالیه افغانستان همچنان می گویند که گفتگوهای متعددی میان مقامات دو کشور روی انتقال انرژی برق از ترکمنستان به افغانستان، بازسازی راه لاجورد، همکاری در بخش خدمات هوا نوردی، گمرکات، مخابرات و زراعت نیز صورت گرفته است.

این در حالیست که پنج تفاهمنامه در بخش های مختلف از جمله توسعه روابط تجاری میان دو کشور در سفر اخیر قربان قلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان به کابل، با مقامات افغان به امضا رسیده است.

در عین حال سهراب بهمن یکتن از کارشناسان اقتصادی افغان بدین باور است که حکومت افغانستان باید با روی دست گرفتن برنامه های واضح وایجاد نقشه راه اقتصادی ازفرصت های موجود سود ببرد.

وی گفت:

" مطمیناً که این پروژه ها می تواند در آینده افغانستان نقش خوبی را بازی کند و این کشور را از انحصار یک کشور مشخصی رهایی ببخشد ولی اگر بازی به شکل سابقه پیش برده شود واضحاً که ما تبدیل خواهیم شد به یک بازار بسیار خراب مصرفی در منطقه، اگر ما تلاش نکنیم که روابط های اقتصادی خود را بر مبنای تولید و تمرکز داخلی و صادراتی نداشته باشیم باز عواقب بسیاری بدی را خواهد داشت."

پنجمین نشست اقتصادی افغانستان – ترکمنستان به هدف گفتگو روی تقویت روابط تجارتی و اقتصادی در ماه عقرب سالروان در عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد.

ولسی جرگه افغانستان نیز برگزاری این گونه نشست ها را برای تقویت اقتصاد این کشور موثر می خواند.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم این جرگه به رادیو آزادی گفت که نسبت به عملی شدن تعهدات ترکمنستان به خصوص در زمینه تطبیق پروژه تاپی خوشبین اند زیرا به گفته وی تمام افغانها از این پروژه اعلام حمایت کرده اند.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG