لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۹

رئیس جمهور چین روی مسایل مختلف با مقامات ایران گفتگو کرد


شی جین پینگ در اولین سفرش به حیث رئیس جمهور چین در ظرف چهارده سال، روز شنبه با همتای ایرانی اش حسن روحانی و سپس با آیت الله علی خامنه یی رهبر مذهبی ایران در تهران ملاقات کرد.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین بعد از این ملاقات ها، با حسن روحانی رئیس جمهور ایران در یک کنفرانس خبری مشترک حضور یافت.

او گفت:

"ما تصمیم گرفیتم که روابط دو جانبه خود را به روابط ستراتیژیک مبدل سازیم. موضوع مشترک ما این است که هر دو جانب از این فرصت به منظور ارتقای مبادلات متقابل در سطوح مختلف و توسعهء اعتماد سیاسی بین دو کشور استفاده کرد. زیرا مسایل کلیدی نگران کننده در ارتباط به منافع دو جانبه هنوز موجود اند. ما باید از این مسایل حمایت کنیم. "

رئیس جمهور ایران در این کنفرانس مشترک خبری گفت، امروز در مورد روابط دو کشور، تنظیم یک سند جامع بیست و پنج ساله و ارتقاء سطح روابط دو جانبه در ظرف ده سال آینده تا ۶۰۰ میلیارد دالر بحث گردید.

حسن روحانی در ادامه صحبت خود در این کنفرانس خبری گفت، مبارزه با تروریزم و تندروی در منطقه نیز یکی از موضوعاتی مورد بحت رهبران دو کشور بود.

وی گفت:

"موضوع تروریزم، مبارره افراطگری و خشونت، مبارزه با اختلافاتی که منطقه را دامنگیر شده، یکی از موارد تأکید و بحث دو جانبه بود."

شش وزیر کابینه چین رئیس جمهور شی جین پینگ را در این سفر همراهی می کنند.

تجارت بین چین و ایران به ۵۲ میلیارد دالر تا سال ۲۰۱۴ میلادی، ثابت باقی مانده بود، اما این ارقام در سال ۲۰۱۵ میلادی به خاطر پائین آمدن نرخ نفت، کاهش یافت.

رئیس جمهور چین نخستین رهبر یکی از کشور های بزرگ جهان است که پس از رفع تحریم های بین المللی بر برنامه هسته ای ایران، از این کشور دیدن می کند.

XS
SM
MD
LG