لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۵

ریزه گل برای تداوی بینی اش به پول نیاز دارد


ریزه گل خانم جوان باشنده قریه "شرشر" ولسوالی غورماچ که هفته قبل بینی اش را به اثر خشونت شوهرش از دست داده، می گوید که جهت تداوی بینی اش نمی تواند به خارج از کشور سفر نماید.

این خانم جوان که از یک هفته بدینسو در سرویس جراحی شفاخانه ولایتی میمنه بستریست با شکایت از عملکرد شوهرش به نام محمد خان می گوید، آن روز شوهرم که در یک دستش تفنگچه و در یک دست دیگرش چاقو قرار داشت نزد من آمد و اول با تفنگچه بالایم فیر کرد خوشبختانه مرمی به من اصابت نکرد، بعداً آمد و با چاقو بینی مرا برید.

وی گفت:

" آن روز در یک دست شوهرم تفنگچه ی تی تی و در یک دست دیگرش چاقو قرار داشت، نزد من آمد اول با تی تی بالایم فیر نمود خدا را شکر که مرمی به من اصابت نکرد بعداً نزدیک ترآمد و بینی مرا با چاقو برید.

شوهرم بالای من ظلم های بسیاری نموده، و مرا چندین بار زوالانه کرده، دست و پایم را بسته و بدون گناهی مرا مورد ضرب و شتم قرارداده است."

با این حال داکتر سید قاسم "پارسا" رئیس شفاخانه ولایتی افغان ترک میمنه می گوید، به منظور تداوی بینی ریزه گل اقدامات عاجل طبی را انجام دادیم اما بینی وی به جراحی پلاستیکی پیشرفته نیاز دارد. وی گفت:

" مریض با قطع شدن بینی اش به این شفاخانه مراجعه کرد ، ما درین جا تدابیر لازم طبی را اتخاذ کردیم وکدام علایم خطر حیاتی به مریض وجود ندارد، تنها ضرورت به پانسمان بود ما انجام دادیم. این مسئله واضح است که در شفاخانه های ما امکانات لازم طبی وجود ندارد و برای مریض جراحی پلاستیکی پیشرفته نیاز است."

ریزه گل همچنان می گوید، خواهرم مرا به خاطر تداوی درین شفاخانه آورده است و حالا دکتوران در میمنه می‌گویند که بینی تو در این شفاخانه تداوی نمی‌شود و من مجبور استم که باید به خارج از کشور سفر نمایم. وی گفت، اقتصاد اش آنقدر ضعیف است که نمی‌تواند به خارج از کشور برود و بینی اش را جراحی نماید :

ریزه گل افزود:

" حالا داکتران می گویند که تداوی تو درین جا امکان ندارد و می گویند که در خارج از کشور امکان آن است که بینی تو جراحی شده و خوب شود. من ده افغانی ندارم که خرج کنم از مردم میخواهم که برایم کمک کنند و هیچ چیز ندارم."

از سوی دیگر خواهر ریزه گل به نام زرگل که یگانه کسیکه با او همراه است و از ریزه گل مواظبت مینماید، می گوید:

" من خواهرم را به کمک مردم توانستم تا شفاخانه ولایتی میمنه بیاورم و حالا حتی ده افغانی نداریم که به تداوی خواهرم مصرف کنیم. بیچاره خواهرم بی صاحب، بی قوم و غریب و فقیر می باشد."

به گفته داکتر قاسم پارسا رئیس شفاخانه افغان ترک میمنه، آنها مشکل ریزه گل را به مقامات کشور ترکیه کتباً مطرح نموده اند، دیده شود که مقامات ترکیه در زمینه چی اقداماتی را روی دست خواهند گرفت.

داکتر پارسا در باره اظهارداشت:

" انشاالله پروسه رسمی ریزه گل جهت فرستادن به کشور ترکیه ادامه دارد و امید می کینم که نتیجه مثبت را به دست بیاوریم. تلاش ما به کشور ترکیه است چون که شفاخانه ولایتی میمنه تحت پوشش کشور ترکیه قرار دارد و ما به قونسلگری و دفتر تیکای کشور ترکیه در تماس شدیم آنها هم وعده دادند که تلاش می کنند تا مریض را به ترکیه بفرستند."

ریزه گل خانم ۲۰ ساله هفته قبل به اثر خشونت شوهرش محمد خان بینی اش را از دست داد. اکنون وی با یگانه خواهرش زرگل که از او مواظبت می‌نماید، در سرویس جراحی شفاخانه ولایتی میمنه قرار دارد و منتظر کمک و یاری نهادها و افراد خیرخواه است تا بینی مجروح اش را با انجام جراحی پلاستیکی دوباره به دست بیاورد.

رحمت الله رها

XS
SM
MD
LG