لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۰

"موضوع فرستادن افغانها به جنگ یمن و سوریه را بررسی میکنیم"


با آنکه از ماه ها به این طرف نگرانی از فرستادن شماری افغان ها از سوی ایران و عربستان سعودی به جنگ سوریه و یمن وجود دارد حکومت افغانستان می گوید در این رابطه بررسی ها از طریق نماینده گی های سیاسی اش ادامه دارد.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی تائید کرد که گزارش های در این زمینه را شنیده اند، اما می گوید تا حال اسناد موثق برای اثبات این موضوع وجود ندارد.

وی گفت:

"به نماینده گی های سیاسی افغانستان بخصوص آنهای که در منطقه حضور دارند برایشان وظیفه سپرده شده که هرگاه گزارش و یا شواهد معتبر و موثق به دسترس شان قرار میگیرد آنرا با وزارت خارجه شریک بسازند، هر نوع اقدام که در این راستا صورت بگیرد ایجاب می کند بر مبنای ثبوت، اسناد و مدارک که موثق و معتبر باشد."

در این اواخر گزارش های به اساس اظهارات شماری از خانواده های افغان به نشر رسید که فرزندان شان به هدف حج عمره نخست به عربستان سعودی فرستاده شده و از آنجا به جنگ یمن فرستاده می شوند.

گزارش ها می رسانند که در یمن ائتلاف به رهبری عربستان سعودی با گروه حوثی که گفته می شود از سوی دولت ایران حمایت می گردد در حال جنگ است.

در این حال عبدالودود پیمان عضو ولسی جرگه تائید می‌کند که صدها جوان افغان که عقاید مذهبی شان از سوی برخی حلقات و تنظیم ها در داخل کشور تحریک شده و بنام اینکه خانه کعبه در خطر است، از عربستان سعودی به جنگ یمن فرستاده شده اند.

وی افزود:

"تا جای که من معلومات دارم تا حال حدود دوصد نفر و یا کم و بیش در این جنگ شرکت کرده اند، مردم را اخفال می کنند که دفاع از جنگ یمن دفاع از خانه کعبه است به این سیستم با تحریکات مذهبی یک تعداد جوانان بی خبر و بی تجربه را به این جنگ کشیدن."

پیش از این روزنامه تایمز مطلبی را به نشر رسانده که در آن گفته شده ایران نیز به هدف باقی ماندن رئیس جمهور سوریه در قدرت صدها هزار دالر را برای استخدام افراد و فرستادن آنان به جنگ سوریه در افغانستان و پاکستان مصرف می‌کند.

همچنان دربرخی گزارش های دیگر گفته شده است سپاه پاسداران ایران برخی از مهاجران افغان مقیم آن کشور را برای جنگ علیه مخالفان بشارالاسد به سوریه اعزام می کند.

حمیرا ایوبی نماینده مردم فراه در ولسی جرگه با تائید این موضوع در صحبت با رادیوآزادی نظراش را این گونه بیان می کند:

"در ایران این طور کیس های را ما داشتیم که جوانان ما رفتند آنها را به سوریه فرستاده و حتی شهید هم شده اند قریه که همین شهیدان را در آن آورده بودند قریه ایست به نام کوک علیا در نزدیکی شهر فراه که تقریباً تعداد شان به بیست تا بیست و پنج نفر می رسید و به جنگ فرستاده شده بودند اجساد اینها را آوردند و در داخل افغانستان دفن کردند."

اما جوانان افغان چگونه از ایران برای جنگ به سوریه فرستاده می شوند؟

سید جواد جوان افغان که به ایران مهاجر شده بود می گوید، چند بار برای جنگ از طریق آن کشور به سوریه فرستاده شده اما به نسبت داشتن مشکلات عصبی دوباره به ایران برگشتانده شده است.

سید جواد با خبرنگار رادیوآزادی در هرات جریان فرستادنش به سوریه را این گونه بیان کرد:

"چند بار رفتم سوریه برای جنگ تا جنگ را برطرف کنم اسم ما را در خود ایران می نویسند در تهران، مشهد و این چنین جا ها ما پانزده روز آموزش اسلحه های را دیدیم که در داخل سوریه استفاده می گردد بعد از آموزش به میدان هوایی می برند و پس از سوار کردن در طیاره به سوریه می فرستد."

سید جواد تنها جوانِ نیست که از ایران به جنگ سوریه فرستاده شده بلکه او می گوید، ده ها افغان دیگر نیز با وی از ایران به جنگ سوریه فرستاده شده بود.

اعضای ولسی جرگه افغانستان با توجه به این موضوع از حکومت این کشور می خواهند تا برای حل این مشکل هر چه زود تر دست به کار شود و نگذارد که از احساسات و تنگدستی افغان ها کشورهای منطقه بخصوص ایران و عربستان سعودی استفاده نادرست کند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG