لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۷

روند مهاجرت افغان ها به کشورهای اروپایی ادامه دارد


وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان می گوید که روند مهاجرت افغانها به کشور های اروپایی همچنان ادامه دارد.

فصل زمستان و سردی هوا نیز نتوانسته مانع رفتن افغانها به کشور های خارجی گردد.

وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان می گوید که روند مهاجرت افغانها به کشور های اروپایی همچنان ادامه داشته و در حال حاضر تعدادی زیادی از افغانها در مسیر راه کشور های اروپایی هستند.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی این وزارت روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که قرار است پس فردا یک هیئت از اتحادیه اروپا با وزیر مهاجرین افغانستان دیدار داشته باشد.

وی گفت که هدف این دیدار اتخاذ آماده گی به آغاز مذاکرات رسمی برای حل مشکلات مهاجرین می باشد.

وی گفت:

" مهاجرت های غیر قانونی کاهش نیافته بلکه این روند ادامه دارد. قرار است این هیئت روز چهارشنبه با وزیر امور مهاجرین دیدار کند و هدف این دیدار این است که با مقامات افغان در رابطه به آغاز مذاکرات رسمی و ترتیبات این مذاکرات صحبت شود و قرار است این مذاکرات رسمی در ماه اکتوبر در بروکسل آغاز شود."

آقای میاخیل از آمدن هیئت اروپایی به افغانستان که رهبری آن را سفیر اتحادیه اروپا در کابل به عهده دارد اظهار خوشبینی کرده افزود که این هیئت با رئیس جمهور غنی و برخی مقامات دیگر افغان نیز دیدارخواهد کرد.

مسئولین وزارت مهاجرین و عودت کننده گان می گویند که در سال ۲۰۱۵ از میان یک میلیون مهاجری که از راه آب های مدیترانه به کشور های اروپایی رفته اند بیست درصد آنان را افغان ها تشکیل می دهند.

علت فرار افغان ها از کشور، ادامه جنگ و نبود زمینه های کاری در افغانستان خوانده شده است.

گفته می شود که با سرد شدن هوا مهاجرین افغان در کشور های اروپایی و در مسیر راه با سرپناه‌های موقت که دارند با مشکلات زیادی روبرو هستند.

در این حال کارشناسان افغان برای حل معضل مهاجرین افغان در کشور های اروپایی ایجاد یک پالیسی جامع را نسبت به انجام مذاکرات موثرتر می دانند.

سنگر امیرزاده عضو فعالان جامعه مدنی برای اصلاح و تغییر در مورد به رادیو آزادی گفت:

"این هیئت نتیجه نمیدهد ما تا که به یک اجماع نرسیم و به نسل نو و خانواده ها اطمینان ندهیم و مرزهای خود را کنترول نکنیم مشکل حل شده نمی تواند، اگر ما یک پالیسی خوب داشته باشیم و بتوانیم همین سرمایه را که جوانان از مرزها بیرون می کنند کنترول کنیم و از همین پول ناچیز شان به صد ها میلیون دالر روی موضوعات سرمایه گذاری کرده و برای شان امکانات فراهم کنیم."

آقای امیرزاده افزود که اگر حکومت افغانستان در روند پروسه گفتگو های صلح به نتیجه مطلوب نرسد سیل مهاجرت ها همچنان ادامه خواهد داشت.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG