لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۰

کمیل: حکومت افغانستان باید از حقوق رسانه ها قاطعانه دفاع کند


اعضای اتحادیه رادیو تلویزیون های افغانستان از حکومت وحدت ملی و سازمان ملل میخواهند تا از حقوق خبرنگاران قاطعانه دفاع کرده و حمایت سیاسی شان را از آزادی بیان و خبرنگاران اعلام کنند.

احمد کُمیل رئیس اجرائیه این اتحادیه روز یکشنبه در نشست خبری که از بهر رسانیدن پیام رسانه های افغانستان به حکومت وحدت ملی برگزار شده بود، گفت:

"به منظور حفاظت از رسانه ها و خبرنگاران کشور، از جامعه بین المللی انتظار می رود تا در کنار محکوم کردن حمله وحشیانه شب چهارشنبه گذشته و تهدید فعالان رسانه یی، از حقوق رسانه ها قاطعانه دفاع کند، حمایت قاطع و پیشتیبانی سیاسی رئیس جمهور از رسانه ها و خبرنگاران خواست اساسی رسانه های کشور می باشد و در کنار این، ایجاد کمیته مشترک رسانه یی و امنیتی نیاز مبرم برای حافظت خبرنگاران است."

اعضای اتحادیه رادیو تلویزیون های افغانستان انجام حمله انتحاری به کارمندان تلویزیون طلوع را به شدت نکوهش میکنند و آن را حمله به آزادی بیان و دیگر رسانه های کشور می خوانند.

آنان از رسانه های آزاد افغانستان می خواهند تا در برابر این گروه موقف واحد داشته باشند.

حمله انتحاری طالبان در برابر موتر حامل کارمندان تلویزیون طلوع در کابل که در آن هفت تن کشته و بیش از بیست تن از کارمندان این تلویزیون زخم برداشتند، خشم نهاد های دفاع از رسانه های آزاد و خبرنگاران را به همراه شده است.

اکنون اتحادیه رادیو تلویزیون های افغانستان هر چند تأکید می کند که این چنین اعمال طالبان، به آزادی بیان صدمه یی نخواهد زد، اما از حکومت می خواهد تا کمیته مشترک رسانه یی و امنیتی برای امنیت جان خبرنگاران ایجاد کند.

پیش از این دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان از حکومت این کشور خواسته تا در حفظ جان خبرنگاران تلاش کند.

اما آیا حکومت افغانستان آماده است برای تأمین امنیت خبرنگاران کمیته امنیتی ایجاد کند؟

ریاست جمهوری به این خواست اتحادیه رادیو تلویزیون های افغانستان که از چه موضع با طالبان سخن خواهد گفت چیزی نمی گوید، اما تأکید می کند که برای تأمین امنیت جان خبرنگاران دست به کار شده است.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور روز دوشنبه در پاسخ به پرسش خبرنگار رادیو آزادی در این باره گفت:

"هر آنچه که در اختیار حکومت و نهاد های امنیتی قرار داشت، رئیس جمهور افغانستان آنرا توظیف کرد تا برای مصئونیت جان خبرنگاران دست به کار شود و اقداماتی هم صورت گرفته است و بحث ها هم جریان دارد و زمانیکه به نتیجه برسیم ما نتایج آن را در اختیار مردم قرار خواهیم داد."

این روزها که بحث گفتگوهای صلح مطرح است، قربانی شدن دستآوردهای چند سال گذشته در بخش رسانه ها و آزادی بیان بیشتر از گذشته نگرانی ها را به همراه شده است.

نهادهای دفاع از خبرنگاران می گویند طالبان با آماج قراردادن کارمندان یک رسانه نشان دادند که به آزادی بیان باور ندارند و حکومت افغانستان باید، سیاست اش را در برابر این گروه روشن سازد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG