لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۹

میان کابل و اسلام آباد در مورد تبادله زندانیان پیشرفت صورت نگرفته است


هرچند وزارت خارجه افغانستان می پذیرد که موضوع تبادله زندانیان در سفر اخیر رئیس جمهور اشرف غنی به پاکستان مطرح شده است اما میگوید که میان کابل و اسلام آباد در این زمینه هیچ پیشرفتی صورت نگرفته است.

خیرالله آزاد معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که در مورد تبادله زندانیان میان دو کشور جانب پاکستان تا اکنون موافقتنامه ای رسمی را پیشنهاد نکرده است:

" تا فعلاً پاکستان به صورت رسمی در مورد توافقنامه تبادله محکومین و یا زندانیان بین دو کشور مطرح نکرده است اما قبلاً در جریان سفر جلالتمآب رئیس جمهور افغانستان به پاکستان این بحث مطرح شده بود اما بنابر بعضی اتفاقاتی که پیش آمد و یک مقدار فضا سرد شد او مسئله ماند. "

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که به تازه گی روزنامه اکسپرس تربیون پاکستان به نقل از وزارت خارجه آن کشور نوشته که قرار است در روزهای نزدیک توافقنامه تبادله زندانیان میان افغانستان و پاکستان به خواست مقامات پاکستانی به امضا برسد.

این روزنامه میگوید که حکومت افغانستان نیز به این پیشنهاد اسلام آباد پاسخ مثبت داده است.

روزنامه اکسپرس تربیون گفته است که در حال حاضر در زندان های مختلف افغانستان نزدیک به ۲۰۰ تن از اتباع پاکستان زندانی اند.

با این همه کارشناسان افغان تاکید میکنند که قبل از امضای هرگونه توافقنامه در خصوص تبادله زندانیان میان دو کشور باید منافع ملی افغانستان در نظر گرفته شود.

کبیر رنجبر یکی از کارشناس مسایل حقوقی افغان در این مورد به رادیو آزادی گفت: " باید شرایطی در آن وضع گردد که با منافع ملی ما هماهنگی داشته باشد هر موافقتنامه ای که در خصوص تبادله زندانیان صورت می گیرد باید حتماً در آن این موضوع صراحت داشته باشد و استثناهات در آن شامل شود که در آن مسئله تروریستان کاملاً یک بحث جدا است باید این استثنا در آن موجود باشد که یک تروریست نمیتواند دوباره به کشورش برگردد در اینجا ملحوظات سیاسی است و ما میدانیم که طبعاً از آن استفاده سوء صورت می گیرد. "

این درحالیست که هم اکنون صدها تن از افغانها نیز بنا به دلایل مختلف بخصوص به علت نداشتن اسناد قانونی بود و باش در زندان های پاکستان به سر میبرند.

افغانستان پیش از این با ایران و تاجکستان نیز در بخش تبادله زندانیان توافقنامه ها را به امضا رسانده است که بر اساس آن شماری از زندانیان نیز میان سه کشور تبادله شده اند.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG