لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۱

شورای حراست و ثبات: حکومت امنیت خبرنگاران را در اولویت قرار دهد


تصویر از زخمی های حادثه اخیر بر موتر ژورنالستان در کابل
تصویر از زخمی های حادثه اخیر بر موتر ژورنالستان در کابل

در حالیکه نگرانی خبرنگاران افغان از عدم مصونیت شان افزایش یافته است، شورای حراست و ثبات افغانستان از حکومت این کشور می خواهد تا امنیت خبرنگاران را در اولویت قرار دهد.

مسئولان این شورا روز سه شنبه در نشستی خبری در کابل از حکومت خواستند تا به رسانه های افغانستان اعتماد کرده و از آنان با قوت حمایت کند.

مسعود ترشتوال سخنگوی شورای حراست و ثبات افغانستان میگوید حکومت این کشور باید با در نظر داشت کنوانسیون های بین المللی امنیت رسانه ها و خبرنگاران را تامین کند: " حکومت وحدت ملی در حمایت تشویق و ترغیب از مجموعه شامل کاروان رسانه های همگانی و تضمین مصونیت همه جانبه شان راهبرد های مشخص، معین و موثر تدوین و به موقع عملی کند. "

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که اخیراً تهدیدها از سوی مخالفان مسلح به برخی رسانه ها افزایش یافته است.

طالبان مسلح چهارشنبه هفته گذشته با انجام یک حمله انتحاری بر موتر حامل کارمندان تلویزیون خصوصی طلوع هفت تن از کارکنان این رسانه را کشت و بیش از بیست فرد ملکی دیگر را زخمی ساخت.

این در حالیست که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز یکشنبه تاکید کرد که انتقام خون این قربانیان گرفته خواهد شد.

در عین حال نی یا اداره حمایت از رسانه های افغانستان می گوید که تعداد قربانیان خبرنگاران و کارمندان رسانه ها در چهارده سال دراین کشور به پنجاه و هفت تن می رسد.

مجیب خلوتگر رئیس اجرائی نی از حکومت وحدت ملی میخواهد تا چگونگی انتقام گیری از عاملین قتل خبرنگاران را مشخص سازد: " آقای اشرف غنی شخص اول حکومت روز گذشته رسماً گفتند که انتقام می گیرند، می خواهم بگویم که ما خواهان روشن شدن که چگونه حکومت انتقام می گیرید هستیم و خواهان این انتقام هستیم. "

در این حال اتحادیه ملی ژورنالستان افغانستان از خبرنگاران و رسانه ها می خواهد تا در نشر گزارش های و تامین امنیت شان از دقت کار گیرند.

حفیظ الله بارکزی رئیس این اتحادیه می گوید، رسانه ها آزاد هستند و هیچ فرد و گروهی نباید در برابر آنان از خشونت و برخورد جدی کار گیرد.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG