لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۵

سازمان ملل: افغانستان در ۲۰۱۶ به ۳۹۳ میلیون دالر کمک نیاز دارد


افغانستان به هدف برآورده شدن نیازهای عاجل بشری اش همه ساله به کمک های جامعه جهانی اتکا می کند و با گذشت ۱۵ سال هنوز هم این نیازهایش کاهش نیافته است.

سازمان ملل متحد برای سال جاری میلادی در افغانستان خواستار ۳۹۳ میلیون دالر کمک به هدف رفع نیاز های بشری در افغانستان شده است.

مارک باودن مسئول هماهنگی کمک های سازمان ملل متحد در افغانستان روز چهارشنبه در یک نشست خبری حین معرفی پلان نیازهای بشری افغانستان در سال ۲۰۱۶ میلادی گفت:

"برای سال ۲۰۱۶ میلادی ما به کمک ۳۹۳ میلیون دالر نیاز داریم، تا از خانواده های جنگ زده، افراد بیجا شده، مهاجرین و عودت کننده گان حمایت کنیم و همچنان از فقر و بیچاره گی جلوگیری نمائیم."

آقای باودن افزود که این کمک در سال ۲۰۱۶ میلادی برای ۳.۵ میلیون افغان در نظر گرفته شده و به گفته وی ممکن در جریان سال روان به دو برابر این کمک ها نیاز پیدا شود.

آقای باودن می گوید، بر علاوه افراد بی جا شده، در بخش های مصئونیت غذایی، صحت، تهیه آب آشامیدنی و دیگر موارد نیز ضرورت احساس می شود.

بر اساس معلومات سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۵ میلادی سه صد هزار تن در نتیجه جنگ ها و هزاران خانواده دیگر به دلیل حوادث طبیعی از مناطق شان بیجا شده اند.

این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۴ میلادی بیشتر از یک و نیم برابر افزایش را نشان می دهد.

مارک باودن می گوید که برای سال ۲۰۱۶ میلادی در کمک های بشر دوستانه اولویت به افراد و خانواده های بیجا شده داده می شود که در آن چهل هزار مهاجر پاکستانی مقیم افغانستان نیز شامل هستند.

سازمان ملل متحد برای سال ۲۰۱۵ میلادی و کمک های بشر دوستانه درخواست بیشتر از چهارصد میلیون دالر را کرده بود که جامعه جهانی از این مقدار هفتاد درصد آنرا تهیه کرده است.

در عین حال مارکاز پوتزل سفیر جرمنی در افغانستان از حکومت این کشور خواست تا ظرفیت اداره مبارزه با حوادث طبیعی را نیز بلند ببرد.

به گفته وی کشورش مانند قبل برای تهیه کمک های عاجل بشری آماده است.

در این حال عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت نیز از این کمک های جامعه جهانی استقبال کرده تأکید ورزید که نظر به وضعیت جاری کشور باید این کمک ها ادامه یابد.

وی گفت:

"با توجه به شرایط افغانستان وبا توجه به بیجاشده گان داخلی، دوام منازعه، متأسفانه ضرورت به کمک های بشری و بشردوستانه هنوز هم به شکل حاد دیده می شود."

آقای عبدالله گفت، حکومت و مؤسسات کمک رسان بین المللی مسئولیت دارند تا از نحوه مصرف این کمک ها دقیقاً نظارت کنند.

بر اساس گزارش های اخیر، در حال حاضر بیش از هشت میلیون افغان نیاز به کمک دارند، مردم نگران هستند که اگر این درگیری ها دوام کند ممکن این رقم افزایش یابد.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG