لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۸

بلخی: کیس های پناهجویان افغان باید بدون تبعیض بررسی شود


وزیر مهاجرین وعودت کننده گان افغانستان از هیئت اتحادیه اروپا در کابل خواسته است تا کیس های مهاجرین افغان در کشورهای اروپایی با توجه به وضعیت فعلی در افغانستان و بدون تبعیض بررسی گردد.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی این وزارت روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت، سید حسین عالمی بلخی در جریان ملاقات با این هیئت برخی پیشنهادات دیگر را نیز برای حل مشکلات مهاجرین افغان مطرح کرد.

اقدامات مشترک برای جلوگیری از مهاجرت های غیر قانونی و قاچاق انسان، دادن آگاهی به مردم و سرمایه گذاری در بخش اشتغال زایی در ولایات امن از پیشهادات دیگر خوانده می شود که وزیر مهاجرین آنرا در ملاقات با هیئت اتحادیه اروپا در کابل مطرح کرده است.

آقای گفت، سید حسین عالمی بلخی در ملاقات با هیئت اتحادیه اروپا بخاطر حل مشکلات مهاجرین افغان در اروپا و جلوگیری از روند مهاجرت ها روی امضای یک تفاهمنامه دو جانبه و بررسی کیس های مهاجرین مقیم اروپا بدون تبعیض نیز گفتگو نمود.

وی روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی در مورد نتیجه نشست هیئت اتحادیه اروپا با وزیر مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان چنین گفت:

"پیشنهاد ما این بود که با توجه به کنوانسیون ۱۹۵۱ ژینو و با توجه به وضعیت فعلی افغانستان و همچنان با در نظرداشت اعلامیه حقوق بشر اروپا و کنواسیون اروپایی که کیس های هر افغان به طور جداگانه و بدون تبعیض بررسی شود یک تیم تخنیکی در اخیر جلسه تعیین شد که در رابطه به امضای تفاهمنامه دو جانبه کار می کند و همچنان در رابطه به مشکلات پناهجویان که به اتحادیه اروپا رفتند."

آقای میاخیل گفت، در جمع پیشنهادات حکومت افغانستان روی موضوع عودت مهاجرین به شکل داوطلبانه نیز تماس گرفته شد و هیئت اتحادیه اروپا پس از ارایه پیشنهادات وزیر امور مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان وعده همکاری سپرد.

هیئت اتحادیه اروپا که در ترکیب آن رئیس عمومی مهاجرت و حمایت اتحادیه اروپا، برخی مقامات دیگر و سفیر اتحادیه اروپا در کابل حضور داشت روز چهارشنبه هفته جاری با وزیر امور مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان روی آغاز مذاکرات رسمی برای حل مشکل مهاجرین افغان و امضای یک تفاهمنامه مشترک در کابل گفتگو کردند.

انتظار می رود، مذاکرات رسمی به سطح وزرا روی حل مشکلات مهاجرین افغان در ماه اکتوبر سال روان میلادی در بروکسل برگزار گردد.

به اساس آمار ارایه شده از سوی وزارت مهاجرین و عودت کننده گان در سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از دو صد هزار افغان از راه های مختلف به قصد رسیدن به کشورهای اروپایی افغانستان را ترک کردند.

عوامل این گونه مهاجرت ها بیشتر بیکاری، مشکلات اقتصادی و ناامنی در افغانستان خوانده شده است.

در این حال برخی از اعضای کمیسیون مهاجرین و عودت کننده گان ولسی جرگه این گونه تلاش ها را برای حل مشکلات مهاجرین ناکافی خوانده و تأکید می کنند که حکومت برای حل این مشکل باید امنیت را در کشور تأمین کند.

پروین درانی یکی از اعضای این کمیسیون روز جمعه نظر اش را با رادیو آزادی این گونه بیان کرد:

"این ملاقات ها و نشست ها فکر نمی کنم که نتیجۀ را در پی داشته باشد که من اصلاً نیم فیصد هم امیدوار نیستم در حالی که ولایت پشت ولایت و ولسوالی پشت ولسوالی سقوط کرده می رود، مردم به چه دل شان خوش شود به این گپ های روی کاغذ که اصلاً نتیجه نمی دهد من امیدوار استم که امنیت بیاید در افغانستان و این ها کوشا باشند که امنیت بیاید."

این در حالیست که به اساس معلومات وزارت مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان، قرار است هفته آینده وزیر داخله جرمنی وارد افغانستان شده و در ارتباط به مشکل مهاجرین افغان با وزیر امور مهاجرین کشور گفتگو نماید.

تلاش ها برای حل مشکلات مهاجرین افغان در کشورهای اروپایی و جلوگیری از ادامه روند مهاجرت در حالی صورت می گیرد که به اساس معلومات وزارت مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان هنوز هم روند مهاجرت به کشورهای اروپایی از کشور ادامه داشته و متوقف نگردیده است.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG