لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۷

بیدار: وضعیت حقوق بشر در افغانستان خیلی شکنند شده است


رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، خشونت علیه زنان، تلفات افراد ملکی در جنگ، معافیت متخلفین از قانون و مصئونیت آنها از مجازات، شکنجه و محاکم صحرایی را مواردی دانسته که حقوق بشر را در این کشور شکنند، ساخته اند.

رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از حکومت خواست تا تعهد خود را در برابر تطبیق قانون اساسی مشخص نموده حقوق بشر را رعایت کند.

وی افزود:

"با ایجاد حکومت جدید و دولت جدید واقعاً حقوق بشر، حقوق زنان و سایر بخش های حقوق بشر در پالیسی های رسمی و در ابلاغیه های دولتی یک جای مهمی را احتوا کرده، ولی ما بیشتر منتظر این هستیم که قدم های راسخ و قابل لمسی باید برداشته شوند تا دستآوردهای حقوق بشری عقب گرد نداشته باشند. دولت باید این مکلفیت خود را بیشتر از پیش به وجه حسن ادا کند."

قبل ازاین سازمان دیدبان حقوق بشر یا (هیومن رایتس واچ) در گزارش سالانه اش در باره وضعیت حقوق بشر در سال ۲۰۱۵ میلادی در افغانستان نوشته بود که بی اعتمادی در جریان انتقال سیاسی و گسترش فعالیت طالبان در افغانستان، رعایت حقوق بشر را در این کشور تضعیف نموده است.

به سلسلۀ نقض حقوق بشر حتی در برابر کارمندان امنیتی که در تخطی از حقوق بشر، بدرفتاری و شکنجه ها دست داشتند، از معافیت کار گرفته شده، نقض حقوق زنان و حمله بر آزادی بیان افزایش یافته و همچنان افراد غیر نظامی در حملات مسلحانه کشته شده اند.

همزمان با این ریاست جمهوری افغانستان دیروز در اعلامیۀ در عکس العمل به این گزارش سازمان دیده با حقوق بشر گفته است، آنها با مواردی از این گزارش موافق اند که در باره نقض حقوق بشر از سوی طالبان، نوشته شده است.

در اعلامیه ریاست جمهوری در باره تخطی از حقوق بشر و شکنجه از سوی نیروهای امنیتی افغان آمده است که رئیس جمهور اشرف غنی به نیروهای امنیتی افغان فرمان داده که حقوق بشر را رعایت و از حقوق مردم دفاع کنند.

در این اعلامیه همچنان اشاره شده که رئیس جمهور غنی به وزارت امور داخله افغانستان سفارش نموده تا جلو فعالیت گروه های غیر مسئول را بگیرد و پولیس محلی تنها می تواند در چوکات وزارت امور داخله کار و فعالیت کند.

اعلامیه ریاست جمهوری در مورد وضعیت حقوق زنان، به تقرر چهار وزیر زن و چهار معیین در وزارت خانه ها، و همچنان تعیین شماری از زنان به حیث سفیر، اشاره کرده است.

اما کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در اشاره به محاکم صحرایی، قتل و سنگسار زنان و همچنان قتل فرخنده دختر افغان در محضرعام از حکومت افغانستان خواست که به این مسایل جدی توجه کند و عاملان آن را مجازات نماید.

XS
SM
MD
LG