لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۳

به دانشمندان بریتانیا اجازهء آزمایش روی"مرحلهء قبل از جنین انسان" داده شد


مقامات ادارهء "القا و جنین شناسی انسانی" بریتانیا در یک تصمیم تاریخی روز دوشنبه به دانشمندان این کشور اجازه دادند تا کرموزم های حیاتی انسان را ویرایش و ادیت نموده، روی مرحلهء قبل از جنین انسان آزمایشات علمی را انجام دهند.

این تصمیم مقامات بریتانیا، مورد انتقاد برخی پیروان اصول اخلاقی قرارگرفته است. آنها می گویند این تصمیم راه را برای تولید اطفال طراحی شده دلخواه شده، همواره می کند.

اما مقامات بریتانیا می گویند، تحقیقات دانشمندان به طراحی و تولید اطفال نخواهد انجامید و جنین های ویرایش و ادیت شده، هفت روز بعد از القای آن از بین برده خواهند شد.

آنها می گویند این تحقیقات برای درک و شناخت بهتر رشد انسانی، بهبود تداوی القای انسانی و به خاطر جلوگیری از سقط جنین صورت می گیرد.

ویرایش و ادیت مرحلهء قبل از جنین انسانی حذف، ترمیم و یا جایگزیینی برخی قسمت های زنجیره های (DNA) انسانی را در داخل حجرات زنده شامل می شود. در حقیقت دانشمندان برخی قسمت های زنجیرهء (DNA) انسانی را در داخل حجرات زنده تکرار(copy)، پیوند (past)و یا حذف (Delete) می کنند. دانشمندان می گویند استفاده از این شیوه، یک روز هم به معالجهء بیماری های مانند (HIV)، امراض وراثتی مانند عدم کفایهء تغذی عضلاتی و سایر بیماری ها خواهد انجامید.

بر اساس اجازهء اخیر مقامات ادارهء "القا و جنین شناسی انسانی" بریتانیا، یک تیم تحقیقانی دانشمندان انستیوت نیوفرانسیس کریک (New Francis Crick) لندن که توسط کاتی نیاکان(Kathy Niakan) پروفیسور علوم مربوط به مرحلهء قبل از جنین و سلول های انسانی رهبری می شود کار ویرایش، ادیت و آزمایش را روی مرحلهء قبل از جنین انسانی در نخستین هفتهء رشد آن آغاز خواهند کرد.

برخی گروه های مذهبی به شمول کلیسای کاتولیک استدلال می کنند که دستکاری در جنین انسانی دخالت در کار خداوندیست. تعدادی از دانشمندان هم ابراز نگرانی می کنند کهدستکاری در جین و (DNA) انسانی می تواند عواقب غیر مترقبه در قبال داشته باشد کهتا تولد اطفال و یا حتی الی چند نسل بعد از آن آشکار نخواهد شد.

برخی ها نیز نگران از آن اند که دستکاری در جنین و (DNA) انسانی فاصله بین غربا و ثروتمندان را با طراحی و تولید "اطفال فوق العاده" یا بیشتر خواهد ساخت.

در برخی کشورهای جهان به شمول ایالات متحده امریکا و چین در زمینه همچو آزمایشات به اجازهء آشکار نیاز نیست. ایالات متحدهء امریکا به استفادهاز منابع مالی فدرالی در ویرایش و ادیت جنین انسانی اجازه نمی دهد.

XS
SM
MD
LG