لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۱

سرنوشت: رسانه ها و خبرنگاران افغان را کی ها تهدید میکنند


روزنامه های چاپ امروز کابل در بیشتر مطالب و تبصره های خود به موضوع مصونیت رسانه ها و خبرنگاران افغان پرداخته اند.

روزنامه غیردولتی کابل پُست در مطلبی نوشته است که در این اواخر تهدیدات در برابر خبرنگاران افغان افزایش یافته و این موضوع نگران کننده است.

نویسنده مطلب به کشته شدن شماری از کارمندان موبی گروپ، قتل زبیر خاکسار خبرنگار مجرب افغان و مشاور فرهنگی والی ننگرهار و تهدید خبرنگاران از سوی برخی مقامات حکومتی و افراد مسلح نا شناس اشاره کرده و آن را سد در برابر کار خبرنگاری خوانده است.

در مطلب گفته شده است که در این زمینه برخورد حکومت ظاهراً مهم و امیدوار کننده بوده اما در عمل جدی نبوده و نمایشی است.

نویسنده مطلب میگوید که در سال های گذشته چندین خبرنگار کشته شده اما تا هنوز قاتل یکی از آنان هم بازداشت و مجازات نگردیده است.

روزنامه غیر دولتی سرنوشت نیز سرمقاله اش را به همین موضوع اختصاص داده و نوشته است که به برخی رسانه ها گفته شده که تدابیر امنیتی شان را شدت بخشند.

سرمقاله نویس گفته است که حکومت با برخی از نهاد های دفاع از خبرنگارن روی طرحی کار میکند که بر اساس آن ادبیات جدید در برابر مخالفان مسلح به کار برده میشود و محدودیت ها بیشتر خواهد شد.

اما سرمقاله نویس پرسیده است که رسانه ها و خبرنگاران افغان را کی ها تهدید میکنند و با چه نوع تهدیدات ها روبرو هستند.

سرمقاله نویس میگوید که پس از حمله بر کارمندان یک تلویزیون و تهدید دو تلویزیون دیگر تلاش میشود تا نشان داده شود که همه رسانه با یک نوع تهدید روبرو می باشند.

سرمقاله نویس این اقدام را تلاش برای سلب آزادی رسانه ها خوانده و گفته است که سعی میشود تا از رسانه ها استفاده نادرست صورت گیرد.

روزنامه دولتی هیواد در مطلبی در این باره نوشته است که جلوگیری از خشونت ها در برابر خبرنگاران و اتخاذ تدابیر امنیتی در این زمینه نیاز جدی است.

در مطلب آمده است که در موجودیت نا امنی ها و چالش های فعلی تقویت رسانه ها و آزادی بیان مهم بوده و باید نظر انداز نگردد.

به باور نویسنده مطلب در این اواخر نگرانی های خبرنگاران و مسئولان رسانه های بیشتر شده و آنان میخواهند که حکومت باید برای تامین امنیت شان تلاش های گسترده را انجام دهد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG