لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۱

گروه ملا رسول: علت مشکلات در افغانستان مداخلۀ پاکستان است


ملا محمد رسول آخند
ملا محمد رسول آخند

برخی از قوماندانان طالبان مسلح وفادار به گروه ملا محمد رسول ادعا دارند که علت تمامی مشکلات موجود در کشور، دست درازی های پاکستان است.

یک ویدیوی نشست این طالبان که رادیو آزادی آن را بدست آورده نشان می دهد که این قوماندانان، به دلیل موقف و رویه نادرست پاکستان، به افغانستان آمده و با ملا محمد رسول بیعت کرده اند.

با آنکه حکومت افغانستان و برخی آگاهان سیاسی یک دست بودن طالبان مسلح را برای موفق شدن پروسه صلح با آنان مهم عنوان می کنند، اما ویدیویی طالبان مسلح که جدیداً به نشر رسیده است، از اختلافات تازه میان این گروه پرده برمیدارد.

ویدیوی نشست این طالبان را که رادیو آزادی بدست آورده نشان می دهد که یازده تن از قوماندانان مربوط به گروه ملا اختر محمد منصور در ولایت فراه با گروه دیگری از طالبان مسلح به رهبری ملا محمد رسول بیعت می کنند.

در این ویدیو برخی از قوماندانان طالبان که در ولسوالی گلستان ولایت فراه گرد هم آمده اند، رهبری ملا اختر محمد منصور جا نشین ملا عمر رهبر پیشین طالبان را خلاف اصول و شرایط کنونی عنوان می کنند.

یکی از قوماندانان طالبان می گوید، به اساس فتوای که از سوی آنان صادر شده و ۱۵۰ تن از علما نیز در آن امضا کرده اند، بیعت با ملا اختر محمد منصور متروک و امارت اش خلاف اصول اسلامی خوانده شده است:

"در فتوای صادر شده به قول علما، بیعت با ملا اختر محمد منصور متروک عنوان شده است و باید از آن ابا ورزید، چون نقصان دنیا و آخرت است."

با آنکه گروه طالبان مسلح به رهبری ملا اختر محمد منصور در رابطه به این ویدیو چیزی نگفته است، اما در گذشته آنان امارت ملا اختر محمد منصور را قانونی خوانده گفته اند که تعدادی از طالبان با آن بیعت کرده اند.

پس از خبر مرگ ملا عمر رهبر پیشین گروه طالبان مسلح، برخی اختلافات میان این گروه بوجود آمد و طالبان امارت جدید را تحت رهبری ملا محمد رسول در هرات اعلام کردند.

آنان ملا محمد رسول را جانشین ملا عمر و ملا اختر محمد منصور را فرد تحت کنترول پاکستان عنوان کردند.

آنان گفتند که ملا اختر محمد منصور به اشاره پاکستان خبر مرگ ملا محمد عمر را پنهان نموده و به باور آنان با امارت اسلامی بی وفایی کرده است.

یکی از اشتراک کننده گان گروه طالبان به رهبری ملا رسول در این نشست طالبان در فراه می گوید که علت تمامی مشکلات موجود در کشور، دست درازی های پاکستان است.

وی می گوید که طالبان برای پیشرفت کشور باید خود را از انحصار پاکستان و دیگر کشور ها بیرون کنند:

" این پاکستان است که همۀ ما را فریب داده است. یکی را به یک نام و دیگری را به دیگر نام فریب داده است بیاید تا به غلامی پاکستان خاتمه دهیم و به افغانستان خود اتحاد و اتفاق را به وجود آوریم. تا آرام زنده گی کنیم. اگر تا ابد هم غلامی پاکستان و ایران را کنیم خانه ما از غم رهایی نخواهد یافت."

هرچند مقامات افغان در مورد اختلافات میان طالبان مسلح چیزی نمی گویند، اما برخی از کارشناسان می گویند که پروسه صلح زمانی موفق خواهد شد که اختلافات میان طالبان مسلح بر طرف شود.

حکمت الله اعظمی یکی از محققین مرکز تحقیقاتی صلح و جنگ در مورد به رادیو آزادی گفت:

"این گروه حضور گسترده ندارد تعداد جنگجویان این گروه اندک است. طالبان اگر گروه خورد باشد یا بزرگ در این آواخر می توانند در برنامه صلح مشکل زا باشند برنامه صلح قبل از هرچه باید روی یک گروه متحد از طالبان توجه کند."

با آنکه تاکنون طالبان مسلح نگفته اند که آیا شرایط صلح با حکومت افغانستان را می پذیرند یا نه، اما پیش از این گفته اند که خروج نیروهای خارجی از این کشور یکی از شرط های شان در گفتگوهای صلح است.

از سوی هم حکومت افغانستان می گوید که در نشست چهار جانبه اسلام آباد روی این تصمیم گرفته شده که تا آخر ماه جاری میلادی تاریخ آغاز گفتگوی رو در رو با طالبان مسلح مشخص خواهد شد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG