لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۷

حافظی: حکومت باید مشکلات ترانزیتی با هند را حل کند


آذرخش حافظی رئیس روابط بین المللی اتاق تجارت افغانستان
آذرخش حافظی رئیس روابط بین المللی اتاق تجارت افغانستان

مقامات افغان همواره از تلاش ها برای گسترش تجارت میان افغانستان و کشور های منطقه سخن می زنند، اما اتاق تجارت تأکید دارد که هنوز نیز موانع جدی فراه راه تجارت میان کابل و دهلی جدید وجود دارد.

مسئولین این اتاق می گویند که هند می تواند متحد تجارتی درجه یک افغانستان باشد، اما می افزایند که به دلیل نبود راه تزانزیتی مطمئن، هند از لحاظ تجارتی با افغانستان در جایگاه ششم قرار دارد.

آذرخش حافظی رئیس روابط بین المللی این اتاق روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی مشکلات ترانزیتی را برای تجارت افغانستان چالش زا عنوان کرده گفت که به همین دلیل تجارت افغانستان با هند به اندازه که توقع می رود، نیست.

وی گفت:
"تجارت ما با هند متاسفانه به اندازه نیست که ما توقع داریم و علت آن این است که ما متأسفانه راه ترانزیتی مطمئین به بازار هند نداریم اگر ما راه ترانزیتی مطمئن می داشتیم هندوستان متحد درجه اول ما از لحاظ تجارتی می بود ولی متأسفانه راه مطمئن ترانزیتی نیست و دولت پاکستان اجازه واردات اموال هندی را از قلمروی خود نمی دهد."

آقای حافظی از حکومت خواست تا مشکلات ترانزیتی که از سوی پاکستان در خصوص تجارت این کشور با هند وجود دارد را هر چه زودتر حل کند.
میوه تازه، میوه خشک، گیاه های طبی و غیره از عمده ترین صادرات افغانستان به هند است.

افغانستان به دلیل دسترسی نداشتن به بحر، از لحاظ ترانزیتی وابسته به دو کشور ایران و پاکستان می باشد و تمامی ترانزیت زمینی افغانستان با کشورهای بیرونی در دو بندر، بندرعباس ایران و کراچی پاکستان بارگیری شده و از خاک این دو کشور به افغانستان صادر و وارد می شود.

اما در حال حاضر صادرات اموال تجار افغان به دلیل برخی موارد از طریق پاکستان کاهش چشمگیری یافته و انتقال کالا های تجارتی بیشتر از طریق بندر عباس، آقینه و بندر حیرتان صورت می گیرد.

در این حال وزارت تجار افغانستان اطمینان می دهد که مشکلات موجود ترانزیتی کشور بزودی حل خواهد شد.

مسافر قوقندی سخنگوی این وزارت در مورد می گوید:
"این مشکلات ترانزیتی به کلی حل می شود و ما راه حل داریم. سفر های که در بندر چابهار و سفر اخیر که وزیر تجارت به هند داشت ما خواستار این شدیم و مشکلات نیز تا حدی حل شده است که ما از طریق واگه به کشور های جنوب آسیا ترانزیت داشته باشیم و این گفتگو ها ادامه دارند."

با آنکه گفته می شود پس از سفر رئیس اجرائیه افغانستان به هند، مقامات هندی تصمیم گرفته اند تا به سطح وزرا با جانب ایران روی فعال ساختن و سرمایه گذاری در بندر چابهار بحث کنند.

اما اتاق تجارت و صنایع افغانستان هر چند تجارت از راه بندر چابهار را نیز مهم می دانند اما می گوید که راه پاکستان کوتاه ترین و اقتصادی ترین را در زمینه تجارت با هندوستان می باشد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG