لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۷

امریکا صد ها نظامی اش را در هلمند مستقر می سازد


انتظار می رود ایالات متحده امریکا تا اخیر ماه فبروری، صد ها نظامی اش را در ولایت هلمند مستقر سازد.

روزنامه بریتانیایی گاردین می گوید: به اسنادی دست یافته که نشان می دهد تا اخیر این ماه یک کندک چند صد نفری سربازان امریکایی برای سرکوب طالبان مسلح در هلمند مستقر می شود.

وزارت دفاع امریکا تا حالا از ارائه ارقام دقیق این نظامیان که برای کمک با نیروهای افغان به هلمند خواهند رفت، خودداری کرده است.

ایالات متحده از میان ۹۸۰۰ نظامی اش که در افغانستان حضور دارند، صد ها تن شان را تا اخیر ماه فبروری به هلمند خواهد فرستاد.

روزنامه گاردین به یافته هایش در این مورد اشاره می کند و می نویسد: یک کندک تقویتی نیرو های امریکایی برای مبارزه با طالبان، در محلاتی مستقر خواهند شد که یک زمان نظامیان امریکایی و بریتانیایی در آنجا ها مشغول جنگ با شورشیان بودند.

به گفته شماری از مقام های امریکایی، نیرو های این کشور که وارد هلمند خواهند شد، در جنگ سهم نخواهند گرفت اما آنها با نیرو های افغان کمک خواهند کرد تا از خود شان در برابر حملات طالبان دفاع کنند.

مقام های امریکایی تا حالا از دادن ارقام دقیق نیرو های شان که قرار است به هلمند بروند، خودداری کرده اند. اما آنها این همکاری نظامی را به وسیله آموزش برای نیرو های افغان، با اهمیت توصیف می کنند.

مایکل لوهورن سخنگوی اردوی امریکا در کابل می گوید: ماموریت آنها مانند گذشته به آموزش، مشوره دهی و همکاری با نیرو های امنیتی افغان متمرکز خواهد ماند.

روزنامه گاردین می نویسد: نیرو های اضافی در هلمند، به شمار نه هزار و هشت صد نفری قوای امریکا در افغانستان نخواهد افزود.

به نوشته روزنامه، شاید تا هشت صد تن از نظامیان امریکایی در یک کندک مجهز در هلمند مستقر شوند.

سخنگوی نیرو های امریکایی در افغانستان می گوید: استقرار نیرو های تازه نفس در هلمند بخاطر محافظت از نیرو های افغان با توجه به پیشروی های اخیر طالبان در آن ولایت صورت می گیرد.

با آنکه بارک اوباما رئیس جمهور امریکا توافق کرده که تا پایان دوره کارش، پنج هزار و پنجصد نظامی آن کشور در افغانستان بمانند، اما جان مک نیکولسن قوماندان تازه تائید شده نیرو های امریکایی در افغانستان گفته که روی تقاضا برای اعزام سربازان بیشتر، دوباره غور خواهد کرد.

پیترکوک سخنگوی پنتاگون هم گفته که افغانستان در وضعیت جنگ قرار دارد اما به گفته وی، نیرو های امریکایی عمداً این جنگ را رهبری نمی کنند.

ولایت هلمند که از کشتزار های عمده کوکنار در افغانستان است، از پایگاه های مهم طالبان به حساب میاید.

روزنامه گاردین می نویسد: حکومت مرکزی افغانستان از میان چهارده ولسوالی هلمند، فقط سه ولسوالی به شمول شهر لشکرگاه را در کنترول خود دارد.

به نوشته روزنامه، گروه طالبان ولسوالی سنگین را که در آن بیش از صد نظامی بریتانیایی کشته شدند، در حال حاضر به یک تهدید آشکار مبدل ساخته است.

XS
SM
MD
LG