لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۶

وزارت مالیه، روند آگاهی عامه به مالیه دهنده گان را آغاز کرد


حکومت افغانستان پس از جمع آوری عواید چشمگیر در سال ۱۳۹۴، تلاش ها برای بلند بردن عواید در سال آینده را از همین اکنون آغاز کرده است.

وزارت مالیه افغانستان به هدف ایجاد نظم در جمع آوری مالیات، ایجاد شفافیت و بلند بردن عواید در کشور روز سه شنبه روند آگاهی عامه به مالیه دهنده گان را آغاز کرد.

سید الرحمان سعید رئیس عمومی گمرکات در مراسمی به مناسبت آغاز این برنامه در کابل گفت که برای بهبود بخشیدن به این سیستم نظریات تمامی تجار کشور را جمع آوری کرده و قوانین جدید را به آنان خواهند رساند:

" تغییرات که در قوانین میاید و طرزالعمل ها، قوانین نافذه و پروسیجر های که داریم از این همه باید تجار خود را با خبر سازیم زمانیکه تاجر از مسئولیت های خود با خبر می شود از قوانین و وجایب خود با خبر می شود آنها نظریات تشویشات و پیشنهادات دارند که با تفاهم میتوانیم مشکلات را حل کنیم ما از کسی که عواید جمع می کنیم آنها باید از قوانین ما با خبر باشند. "

این در حالیست که با ایجاد تغییرات در برخی سیستم های مالی و گمرکی در کشور هنوز هم تجار شکار کمیشن کاران شده و این کار زمینه فساد را فراهم میسازد.

وزارت مالیه افغانستان می گوید که برنامه آگاهی عامه را از طریق سیمینار ها در تمامی ولایات کشور آغاز میکند تا قوانین تقویت شود.

حکومت افغانستان در سال مالی گذشته از هدف تعین شده که ۱۱۴ ملیارد افغانی بود حدود شش ملیارد بیشتر عواید بدست آورد.

در این حال اتاق تجارت و صنایع افغانستان با آنکه برنامه آگاهی عامه را برای تجار افغان مفید میداند اما می گوید که حکومت باید به مشکلات اساسی سرمایه گذاران توجه بیشتر داشته باشد.

خان جان الکوزی معاون این اتاق به این باور است که روند اخذ جواز کوتاه و آسان گردد: " هرچه زودتر که ما از ازدیاد ادارات خلاص شویم خوب است چطور فساد از بین برود سه اداره در اداره گمرکات و عواید وجود دارد که از ما سالانه تفتیش می کنند خود گمرک مراقبت سیار گمرک و تفتیش وزارت است ۱۱ تفتیش دیگر هم است که اصلاً وظیفه شان نیست ۲۱ اداره جواز میدهد شما چنین کشوری را دیده اید که لایسنس را ۲۱ اداره توزیع کند. "

آقای الکوزی می گوید که در گمرکات و ادارات تفتیش هنوز نیز مداخله برخی مقامات محلی وجود دارد و این کار سبب افزایش فساد شده است.

با این همه مسئولین وزارت مالیه افغانستان ابراز امیدواری می کنند که با عملی شدن برنامه آگاهی عامه و ایجاد برخی تغییرات در ادارات مربوط بتوانند هدف تعیین شده در سال آینده را که ۱۳۱ ملیارد افغانی است بدست آورند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG