لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۹

نگرانی استادان پوهنتون های ایران در مورد انتخابات این کشور


در حدود ۳۰۰ پروفیسر پوهنتون های ایران گفته اند که بخاطر رد شدناشتراک یک کتله بزرگ کاندیدها در انتخابات نگرانی عمیق دارند.

روز ۲۶م ماه فبروری قرار است انتخابات پارلمانی و مجلس خبره گان ایران که رهبر مذهبی آینده کشور را تعیین می کند، برگزار شود.

در یک نامه سرکشاده عنوانی رئیس جمهور ایران حسن روحانی این استادان پوهنتون ها گفته اند، برگزاری انتخاباتی غیر عادلانه و غیر قابل رقابت که در آن بسیاری کاندیدان از حق اشتراک محروم شده اند، می تواند به جمهوری اسلامی زیان وارد کند و به موقف جهانی آن ضربه بزند.

آنها از روحانی خواسته اند که از قدرت و صلاحیت خود به حیث رئیس جمهور استفاده کرده و اطمینان حاصل نماید که این انتخابات عادلانه و شفاف خواهد بود.
آنها همچنان پیشنهاد کردند که اگر در این ساحه کدام تغییری ایجاد نشود بهتر است که انتخابات کاملاً لغو گردد.

استادان پوهنتون های ایران در نامه خود نوشته اند: تحت شرایط کنونی برگزار نکردن انتخابات نسبت به برگزار کردن آن مفید خواهد بود.

نامه سرکشاده پروفیسرهای پوهنتون های ایران دیروز در صفحه انترنتیکلمه که به اپوزیسیون ایرانتعلق دارد، به نشر رسیده است.

لست نهایی کاندیدانی که می توانند در این انتخابات سهم بگیرند تا حال نشر نشده است. طبق ارقام نشر شده در رسانه های ایران ۶ هزار کاندید برای اشتراک در انتخابات از سوی شورای نگهبان تصدیق شده اند.
شورای نگهبان مرجع می باشد که تمام کاندیدان انتخابات باید در آن بررسی شوند.

یک سیاستمدار جناح اصلاح طلب در ایران گفته است از جمله کاندیدانصرف یک فیصد آنها توانسته اند اجازه اشتراک در انتخابات را بدست آورند.
به گفته او آنها سه هزار کاندید داشتند ولی تنها سی نفر آنها می توانند در انتخابات پارلمان این کشور که ۲۹۰ چوکی دارد، اشتراک کنند.

ماه گذشته رئیس جمهور ایران حسن روحانیسلب صلاحیت یک تعداد زیاد کاندیدان برای اشتراک در انتخابات را تحت تنقید قرار داده و اظهار داشت خارج ساختن این همه افراد از انتخابات، می تواند رای دادن را بیهوده بسازد.

او همچنان گفت، یکی از معاونین خود را موظف ساخته است تا در این مورد با شورای نگهبان صحبت کند.

رسانه های ایران هفته قبل خبردادند که شورای نگهبان به ۱۴۰۰ کاندیدی که قبلاً از اشتراک در انتخابات محروم ساخته بود، دوباره اجازه اشتراک داده است.

وزیر داخله ایران علی امیری گفت، در بین کسانی که اجازه دوباره اشتراک در انتخابات را بدست آورده اند اصلاح طلبان، میانه روان و محافظه کاران شامل می باشند.

XS
SM
MD
LG