لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

احدی: اگر انتخابات آینده شفاف نباشد، کشور بطرف بحران می رود


انوارالحق احدی رهبر جبهه ملی نوین افغانستان
انوارالحق احدی رهبر جبهه ملی نوین افغانستان

با آنکه تنش ها در مورد اصلاح نظام انتخاباتی تاکنون حل نشده است، جبهه ملی نوین افغانستان نگران است که اگر انتخابات آینده به گونه شفاف برگزار نشود، این کشور با بحران روبرو خواهد شد.

انوارالحق احدی رهبر این جبهه روز چهارشنبه در سیمیناری در باره انتخابات آینده در کابل تأکید کرد که حکومت باید انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها را به گونه شفاف برگزار کند.

وی گفت:

"عدم شفافیت انتخابات نه تنها جلوی تحقق دیموکراسی را می گیرد بلکه تهدید بزرگ به استقرار سیاسی این کشور است در صورت که مشکلات عدم شفاف بودن سیستم انتخابات ما حل نشود هراس دارم که مردم از روی مجبوری از قوه فزیکی استفاده نموده و مقامات نامشروع را از چوکی های قدرت پائین آورند اگر انتخابات شفاف نباشد در آنجا حکومت، پارلمان و سایر موسسات با بحران مشروعیت مواجه خواهند بود."

آقای احدی تاکید کرد که افغانستان در ۱۲ سال گذشته از انتخابات شفاف برخوردار نبوده است.

جبهه ملی نوین افغانستان که جدیداً ایجاد شده و از اپوزیسیون سیاسی حکومت خوانده می شود، همچنان ادعا کرد که رهبران حکومت وحدت ملی می خواهند تا افراد و حامیان آنان در انتخابات آینده موفق شوند.

کمیسیون مستقل انتخابات تاریخ برگزاری انتخابات آینده ولسی جرگه و شورا های ولسوالی را میزان سال آینده اعلام کرده است.

اما شاه سلطان عاکفی رئیس کمیسیون اصلاحات انتخاباتی تأکید دارد، تا زمانیکه اصلاحات در کمیسیون های انتخاباتی وارد نشود، انتخابات آینده شفاف نخواهد بود.

در این حال کمیسیون مستقل انتخابات با آنکه مشکلات فرا راه انتخابات را می پذیرد، اما از احزاب سیاسی، فعالان مدنی و مردم می خواهد تا برای برگزاری انتخابات شفاف با آنان همکاری کند.

عبدالرحمان هوتکی معاون این کمیسیون در مورد می گوید:

"کمیسیون مستقل انتخابات برای برگزاری انتخابات شفاف در کشور مصمم بوده ما به شفافیت انتخابات که همانا صادق بودن، سالم بودن و باز بودن ادارات انتخاباتی است، ارزش قایل هستیم."

آقای هوتکی نبود احصائیه دقیق، ناامنی و نبود بودجه مالی را از مشکلات عمده فرا راه انتخابات آینده می خواند.

پیش از این مقامات این کمیسیون گفته اند که اصلاحات انتخاباتی باید بر اساس تمایلات سیاسی نه بلکه به گونه عادلانه صورت گیرد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG