لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۴

نی می‌گوید، برخی رادیوهای خصوصی افغانستان هنوزهم با مشکلات مواجه اند


نی یا اداره حمایت از رسانه های آزاد در افغانستان می‌گوید، مشکلات مالی، تخنیکی، امنیتی و کمبود کارمندان زن نشرات رادیو های خصوصی در این کشور را با کندی روبه رو ساخته است.

صدیق الله توحیدی رئیس این اداره روز پنجشنبه به مناسبت تجلیل از روز جهانی رادیو گفت رادیو ها در زمینه رساندن اطلاعات به موقع و معلومات در مورد پیشرفت تکنالوژی به مردم اهمیت خود را از دست نداده و اگر مشکلات شان حل گردد خدمات شان بیشتر و بهتر خواهد شد.

وی می‌گوید، برخی از رادیو‌های خصوصی بخصوص در ولایات به علت مشکلات موجود نتوانسته اند که به نشرات خود ادامه بدهند: " قرار احصایه که ما داریم ۱۷۵ رادیو فعالیت داشت که از این جمله طی سال های اخیر هفت رادیو از کار نشراتی اش باز مانده، در حالیکه مشکلات مالی و اقتصادی در رأس تمام چالش های رادیو‌های افغانستان قرار دارد مسئولان رادیو ها می‌گویند پس از گسترش و تداوم جنگ بیشتر از خانم های که با آنها کار می‌کردند وظیفه را ترک کردند. "

آقای توحیدی می‌افزاید، مردم افغانستان به رادیو ها باور دارند و اگر حکومت و مؤسسات کمک کننده با آنان کمک نکنند، فعالیت شماری زیادی از رادیو ها متوقف خواهد شد.

سیزدهم فبروری، روز جهانی رادیو بوده و این روز همه ساله در افغانستان و دیگر کشور های جهان تجلیل می‌شود.

در این حال مسئولین رادیو‌های خصوصی می‌گویند مشکلات اقتصادی، امنیتی و تخنیکی از موضوعاتی است که بالای فعالیت رادیو‌ها تا حد زیاد تأثیر منفی داشته است.

رحمت الله بیگانه مسئول رادیوی خصوصی آموزگار در این مورد به رادیو آزادی گفت: " کم شدن منابع مالی و مؤسسات تولیدی و سقوط فابریکات باعث شده که اعلانات ما کمتر شود طبیعی است که این کار بالای رسانه ها تأثیر می‌کند، رسانه ها در مجموع و رادیو‌ها خصوصاً نمی‌توانند در همین اقتصاد فرو ریخته خود بتوانند یک تعداد را جذب کنند خصوصاً طبقه اناث را، که در این عرصه باید مؤسسات خارجی و دولت توجه کنند تا این صدا خفه نشود. "

در افغانستان هم اکنون ده ها تلویزیون فعال است اما گفته می‌شود به علت نبود برق و عدم دسترسی مردم اکثر مردم بخصوص در ولایات و مناطق دور افتاده به رادیو گوش می‌دهند.

مسئولین و کارمندان رادیو‌ها همچنان می‌گویند، حکومت مسئولیت تأمین امنیت رسانه ها و خبرنگاران را دارد و باید این موضوع را بگونه جدی در نظر بگیرد.

به اساس گزارش ها، تنها از آغاز سال ۲۰۱۶ میلادی تا حالا هشت تن از کارمندان رسانه ها در افغانستان کشته شده اند و حدود بیست تن دیگر آنان زخمی گردیده اند.

اما مقامات حکومتی می‌گویند، فعالیت رسانه ها یکی از دست آورد های بزرگ حکومت بوده و تلاش ها جریان دارد تا مانع در برابر فعالیت رسانه ها ایجاد نگردد.

گزارش: ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG